majjaeriksson

En torsdag på jobbet

Kategori: Maja

Hej!
 
Jag tänkte att jag skulle berätta vad jag har gjort på jobbet idag.
 
Mina dagar och veckor kan se lite olika ut vilket jag uppskattar. Varje vecka har jag en eller två passfria arbetsdagar vilket innebär att det är arbetsdagar då man inte jobbar nere i lånedisken. Man har alltså möjlighet att planera sin egen tid och göra sånt man behöver göra "bakom kulisserna" och på kontoret. Idag var en sån dag för mig. 
 
När vi inte jobbar till stängning börjar vi i regel klockan 8, så det gjorde jag idag. Jag brukar vara på plats cirkus tio i. Dagen börjar alltid med att alla som är här på morgonen sätter upp återlämnade böcker i sina rätta hyllor. Ibland är det mycket och tar en timme och ibland är det inget alls. Idag var det bara lite böcker.
 
När det var avklarat tog jag och min kollega en bild. Varje torsdag är det nämligen en i personalen som delar med sig av fem tips (på instagram, facebook, hemsidan och en tv-skärm på biblioteket) och idag var det min tur. Jag valde att tipsa om fem barnböcker med temat att vi alla är olika och om att våga vara sig själv. Man är fri att tipsa om vad man vill inom litteratur och kultur och jag som barnbibliotekarie behöver inte tipsa om sånt som vänder sig till barn, men den här gången valde jag att göra det. Tycker bilden blev helt okej? 
 
 
Halv tio har vi fikarast. Jag har en fin kopp som jag fick i julklapp av lillasyster. För liten för té hemma, men perfekt för fikarasten på jobbet.
 
 
Idag har jag också lagt in sprillans nya böcker! Och det är nog en av höjdpunkterna med det här jobbet tror jag. Att välja vilka böcker som ska köpas in och sen registrera dom och ställa upp dom nere i biblioteket. Förutom att lägga in dom i bibliotekskatalogen gör jag lite annat fysiskt fix med dom, vissa ska ha en prick på ryggen, andra en bilderboks-stämpel längst bak, och sånt. 
 
 
På barnavdelningen finns en lite större skyltplats och där ställde jag upp ett gäng av dagens dagsfärska böcker.
 
 
Annars är jag ganska mycket i planeringsstadiet nu eftersom jag är ny och det är nytt år. Planen är att jag ska ha klassvisningar för Tranås andraklassare så det håller jag på att boka in. Hittills har jag bokat in 5 av 10 klasser som ska komma på besök i vår. Jag har också bokat in ett besök på Öppna förskolan på familjecentralen i början av mars. Idag bestämde vi också två datum då jag ska ha sagostund på bibblan i vår. 

Det känns rätt skönt att ha januari och februari nu för att spika allting och förbereda inför sånt jag ska hålla i, eftersom allt är första gången för mig. 
 
Efter lunch beställde jag ännu ett lass med nya böcker, 31 stycken för att vara exakt. Och klockan 15.30 slutade jag efter en lugn men också produktiv jobbdag.
 
Och nu har jag helg eftersom jag är ledig imorgon eftersom jag jobbade i lördags. Skönt!
 
Maja.


Kommentarer

  • Mormor säger:

    Lyckad dag på jobbet🍀💫📕👧👶🏻📙

    2020-01-17 | 18:32:00
  • Mamma säger:

    Vilket härligt jobb du har🌼

    2020-01-17 | 22:33:18
  • Freja säger:

    Drömjobb!!!🤩🤩🤩

    2020-01-18 | 22:25:04

Kommentera inlägget här: