majjaeriksson

Mitt jobbpass och första julinköpen

Kategori: Maja

Hej!

Idag hade jag ett tretimmarspass på huvudbiblioteket och jag tänkte passa på att berätta lite mer i detalj hur de tre timmarna var och vad jag sysslade med. I allmänhet tycker jag att man vet för lite om hur folk har det på sina arbetsplatser och vad olika jobb innebär mer konkret, eller hur!?

Jag hade pass klockan 10-13 idag. Passet är uppdelat i två delar och ofta, om jag får chansen att välja, så gillar jag att sitta ute i receptionen bland folket första halvan, för att sen smita in i återlämningsrummet och sköta mig själv och det som behöver göras där inne den sista stunden. :) Idag fick jag chansen att välja och valde då att börja just ute bland folket i receptionen. Receptionspassen kan se mycket olika ut, ibland blir det kö och ibland kan man rulla tummarna. Idag tycker jag att det var lagom mycket.

Mellan 10.00-11.30 idag fick jag hjälpa till med/svara på följande frågor (jag tror att jag lyckades skriva ner allt):

- låna ut en bok x2

- lägga in en pinkod x2

- släppa in en person som skulle hämta en sak i återlämningsrummet

- svara nej tyvärr på om det finns microvågsugnar på biblioteket (för typ hungriga studerande studenter)

- hjälpa en person med hens mobil kanske fem gånger (sådana ärenden är vanliga och många tror att man liksom är någon slags allvetande expert när man sitter där i receptionen. Frågor just om wi-fi och annat kring mobiler brukar jag ju oftast kunna hjälpa till med dock och många blir då oerhört tacksamma, som att man har löst något stort världsproblem (kan du känna igen dig mormor?;)).

- svara nej på fråga om parkeringstillstånd (parkeringsfrågan är ett stort problem, jag vet inte hur de som planerade och byggde biblioteket tänkte riktigt)

- visa en låntagare hur man själv kan söka efter en bok och hur man se om den finns på biblioteket

- svara nej på om vi hade en tidning som ibland finns i receptionen

- öppna ett skåp där stadsarkivet lägger kuvert med betyg som folk har beställt för att en person skulle lägga in ett kuvert

- svara på var är toaletten? x4

- ta emot en femma och ta bort en liten skuld

- här fick jag också springa och hämta pengarna som ska ligga i kassan för det hade den som haft morgonpasset visst glömt bort

- hänvisa till informationsdisken då personen sökte en bok (frågor om böcker ska vi i regel skicka vidare till bibliotekarierna som sitter i en annan disk, men ibland blir det att jag söker upp det själv, får jag en titel eller författare så är det ju enkelt liksom, men risken finns att det blir svårare frågor om till exempel bredare ämnen eller så och då är det skönt att kunna hänvisa låntagaren vidare. Ibland skickar jag vidare direkt (som i det här fallet), ibland tar jag mig an det själv och klarar det utmärkt och ibland får jag skicka vidare efter att ha försökt lite, läs: misslyckats, och det är ju inte lika kul.

- kolla upp om en låntagare hade kvar några böcker på sitt konto

- berätta var det finns sittplatser

- och om bibliotekets wi-fi

- lägga i skivor i fem tv-spelsfodral som skulle lånas ut (vi har tomma fodral ute i hyllan och skivorna bakom disk för att förhindra stöld)

- svara ja, det går bra att lämna i den analoga lådan bredvid på en fråga om återlämningskrångel

Och sen hade en och en halv timme gått. Det gick fort och smärtfritt. :)

Sen hängde jag i återlämningsrummet 11.30-13.00. Även där, i Bibbi-rummet som vi kallar det, kan arbetssituationen se mycket olika ut från pass till pass. Ibland är det fullt upp hela passet och ibland får man leta efter jobb, om man är jobbsugen ;). Jobbet där inne handlar helt enkelt om att göra det som behöver göras. Det kan vara att byta ut fulla vagnar, gå ut med fulla vagnar, dra reservationer, ställa ut reservationer i reservationshyllan och sortera böcker som ska till andra bibliotek osv. Och ja, lagom mycket sådant pysslade jag med och poff så var passet över. Skönt med snabba och effektiva pass. :)

Gud vad mycket bladder och text det blev. Vi avslutar med två bilder på lite ytligt för att balansera upp det. Innan jag for hem tog jag nämligen en sväng i några affärer. Detta är inte så vanligt, ofta "springer" jag bara från tåget och till tåget, men nu var jag liten shoppingsugen apropå att det ganska snart är december ändå. Jag kom hem med dessa fyra:

 
 
Stjärnan från Indiska och papper och snören från Lagerhaus. Jag vet inte vad det är men det känns som att jag ser ovanligt mycket fram emot julmyset i år. Inte själva julafton nödvändigtvis, men allt runt omkring. Jag vill pynta, baka lussekatter, slå in julklappar och klä granar. Men det får vänta lite till. :)
 
Sen jag kom hem har jag ätit mellis och vilat och nästan somnat och pluggat, eller mest fått en bild över vad jag måste ha gjort innan nästa vecka då det är dags att åka till Borås igen. Så torsdag och fredag blir det hemmaplugg för hela slanten och det känns skönt! Vi hörs!
 
Maja.

Kommentarer

  • mamma säger:

    Bra jobb och bra jobbat!!

    2017-11-15 | 23:07:39
  • Mormor säger:

    Ja, bästa Maja👍🏼🍀😀 jag känner igen mig. Tur att ni finns🍀

    2017-11-16 | 13:40:12

Kommentera inlägget här: