majjaeriksson

Fotoutmaningar 2017

Kategori: Maja

Några nyårslöften om att sluta äta godis eller att få en slankare kropp till beachen 2017 tänker jag inte avlägga. Det är inget för mig.

Jag satsar hellre på sånt som jag tycker är kreativt kul. Därför har jag kommit 5 utmaningar - inte löften! - som alla kan få ha foto som rubrik.

1. Fotografera samma vy en gång varje månad. Jag misslyckades med detta i år då jag hade tänkt att fota Platens grav 12 gånger. Så blev det icke av olika anledningar (kanalbank avstängd, fotografen flyttade). 2015 lyckades jag ju däremot med att fota 12 soluppgångar, så det finns hopp för att lyckas igen. Jag klurar på årets motiv, men det lutar åt något i Bondebackaområdet. Återkommer med del 1 av 12 någon gång under januari alltså.

Misslyckandet 2016:

Lyckat 2015. Här: en soluppgång i mars.

2. En inredningsbild per vecka. Sen flytten i somras har mitt intresse för inredning ökat. Jag kan inte alls mycket om ämnet, men jag börjar mer och mer fatta vad jag tycker är fint. Loppis är kul och färg och form är kul och det är ju kul att ha fint hemma. Jag hoppas att det ska bli en hel del fynd under året, men givetvis inte varje vecka. Utmaningen blir därför att visa upp något nytt - eller något gammalt på ett nytt sätt. Att göra detta varje vecka känns nästan lite läskigt mycket, men jag antar utmaningen.

Årets första bild tycker jag ändå kan passa in här.

3. Öva på mat- och bakfoto. Detta tycker jag är så pass svårt att jag inte tänker utsätta mig för att sätta någon kvantitet på denna utmaning. Men öva tänker jag göra, för det är ju så läckert med läckra bilder på något läckert

4. Att jobba på bibliotek inspirerar mig till läsning. Jag ser mycket böcker omkring mig dagligen, söker mycket på böcker i bibliotekskatalogen, får veta vilka böcker som är populärast just nu, hänger mycket på adlibris... Detta har gjort att jag har läst rätt mycket under 2016, jag vet dock inte exakt hur många böcker det har blivit. 2017 vill jag veta. Så jag ska fota av varje bok jag läser under året. Det kanske inte låter så svårt (även fast det säkert blir en utmaning bara att komma ihåg att göra det) men den största utmaningen blir att försöka vara kreativ även här. Att fota böcker på olika sätt - i olika vinklar, olika miljöer, olika ljus, med varierad "rekvisita" osv. Jag tycker att det är svårt med bokrecensioner, så det är inte säkert att ni kommer få se varje bok så fort jag har läst ut den, men kanske att jag delar med mig då och då och uppdaterar er om hur det går med utmaningen. Eller liknande.

5. Sist men inte minst vill jag göra några stycken fotoböcker/album under 2017. Först hade jag en tanke om att göra böcker om några enskilda händelser, typ en bok om en resa (som förhoppningsvis blir av i vår), kanske en om någon extra härlig utflykt och någon om jul/nyår eller så. Fast nu är jag nog mer inne på att göra en bok per årstid/kvartal typ. Liksom samla diverse favoritfoton från några månader. Vi får se, men grundtanken är "helt enkelt" att ta lite foton utanför kameran och datorns värld.

Visst är det bra utmaningar jag har gett mig själv? Häng på och se om jag hänger i hela året!

Maja.

Kommentarer

  • Mamma i Sonnorp säger:

    Är speciellt nyfiken på punkterna 1,2,4,5 hoppas att en Bondebackabild blir fotad FRÅN en radiomast!!!

    2017-01-02 | 13:29:19
  • Freja säger:

    Men åh! Så himla fina o bra utmaningar! Och jag känner att mitt bloggläsar-år här på din blogg kommer bli grymt om du rapporterar från alla dina missions så att säga! Så mysigt o kul! (Ser speciellt fram mot fotona från radiomasten, heja Lena!🤣)

    2017-01-02 | 20:25:52
  • Faster säger:

    Låter helt fantastiskt med dessa utmaningar..... o vilken tur för oss som kollar in i din blogg att vi får vara med 👍😊

    2017-01-02 | 23:05:28
  • Mormor säger:

    Fotobok är aldrig fel-speciellt med så bra fotograf👍🏼

    2017-01-05 | 18:56:03

Kommentera inlägget här: