majjaeriksson

Hallonscones och böcker i färgordning

Kategori: Maja

Söndagen började på landet. Inte på grund av granne denna gång utan helt och hållet frivilligt.
 
Igår somnade Philip och jag i mitt gamla rum, till filmen Röjar-Ralf och med en halvfull popcornskål på golvet. Så dagen började med lite popcorn. Innan vi tog oss ner till köket och gjorde hallonscones! Det var en riktig hit, så jag tänkte dela med mig av receptet:
 
Ingredienser till 8 scones:
 
- 7 dl vetemjöl
- 1/2 dl socker
- 1 1/2 tsk bakpulver
- 1 nypa salt
- 100 g smör
- 2 1/2 dl filmjölk
- 1 1/2 dl hallon
 
Gör så här:
 
1. Sätt på ugnen på 225 grader.
2. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt.
3. Skär smöret i mindre bitar och arbeta in det i mjölblandningen.
4. Tillsätt filmjölk och hallon.
5. Dela degen i 8 delar och forma de till en sconesform som tilltalar dig.
6. Grädda de på en plåt med bakplåtspapper i 15-20 minuter.
7. Ät exempelvis med smör och ost!
 
Vi tycker att det blev himlans gott! :)
 
Något annat som vi passade på att göra i Sonnorp var att kolla grejer som vi skulle kunnas tänkas vilja ha i vår nya lägenhet. Vi ska ju inte flytta förrän i sommar så det är inget seriöst flyttpackande vi pratar om, men det är ju lite mysigt att börja mysplanera så smått ändå. Lampskärmen nedan hade mamma köpt så där på implus någon gång och den skulle nog passa fint i vårt kök sen.
 
Och så hittade jag en rund spegel som jag tänker mig att man skulle kunna måla.
 
Jag gjorde också en liten kik på hur mycket böcker jag egentligen äger för jag bär ju på en dröm om att ha böcker i färgordning i framtiden. Insåg att jag hade en hel del, så att det nog skulle kunna bli riktigt effektfullt. Sen får vi se vad det blir i för slags hylla eller lister eller liknande, annars är ju ett alternativ att bara lägga de på hög. ;)
 
Ja, nog dröms det lite om framtiden alltid... men nu kom jag på att jag ska äta den där halva fredagspizzan jag har i kylen och försöka carpa lite mer diem! ;)
 
Maja.

Kommentarer

  • Freja säger:

    Mysigt med framtidsflyttplanering! Böcker är bäst att ha överallt och hur som helst! Carpe diema på nu Maja, det är du bra på!

    2016-03-13 | 18:03:52

Kommentera inlägget här: