majjaeriksson

Att försöka på riktigt

Kategori: Maja

 
När jag fyllde år fick jag den fina marimekko-skrivboken ovan. Sen dess har jag klurat lite på vad jag ska använda den till. Jag är lite larvig när det kommer till skrivböcker för är de fina så får jag prestationsångest. Man vill ju inte skriva vad för skit och klutt och kladd som helst i en så fin bok, tänker jag. Men igår slog jag slag i saken och skrev några ord på första sidan.
 
 
Jag har så länge jag kan minnas tyckt mycket om att skriva. Så mycket att författare varit ett sånt där yrke som alltid funnits med när jag har funderat och drömt om vad jag skulle vilja arbeta med i framtiden. Jag har också skrivit en hel del genom åren, inte bara här på bloggen och skolrelaterat, utan också "annat". Försökt. För lätt är det inte.
 
Men nu tänker jag att det är dags att ge skrivandet, och skapandet, ett riktigt försök. Tanken är alltså att skapa en barnbok tillsammans med lillasyster. Jag kan vara förste författare och hon förste illustratör. Det vore så ballt att få till något och någonting inom mig säger att vi skulle kunna fixa det. Alltså nu pratar jag inte om att bli antagna av ett förlag och tjäna storkovan, utan "bara" att få till en hel bok.
 
Igårkväll bläddrade jag även till nästa uppslag i boken och skrev några ord. Jag skrev några frågeord och sen tänker jag att varje frågeord kan bilda varsin egen tankekarta. Att allt får växa till sig. Ett steg i taget. Jag tänker att vi (alltså Ellen och jag) kan googla på tips och råd och också leta inspiration, både på nätet och i analoga bokhyllor. Och också gå till oss själva såklart. För detta ska ju komma från oss.
 
 
Jag tänker bara varför inte? Varför inte bara försöka på riktgt?
 
Maja.

Kommentarer

  • Moa säger:

    Åh vad kul! Jag tror det kan bli hur bra som helst, vilket spännande projekt, jag tror på er! :D

    2015-05-20 | 17:16:54
  • Faster säger:

    Spännande .... Tror allt att Ellen o Du får till en bok... ni kan få en titel av mig;) Vänner är som en blandsallad!! Tänk er vad massa roliga bilder o hitte på dessa " vänner" kan göra... Hihi

    2015-05-20 | 22:36:23
  • Jasmine säger:

    Att skriva är helt klart något det av det bästa i livet, om du frågar mig.
    Lycka till med er barnbok! Och kom ihåg, övning ger färdighet. :)

    Svar: Maja, dina kommentar är så väldigt fin och den ger mig sådan glädje inombords. Stort tack! Du är välkommen tillbaka när som och lämna gärna fler spår efter dig.

    Må gott och ta vara på dig.
    Kram

    2015-05-22 | 12:25:18
    Bloggadress: http://rosanatt.blogg.se
  • mormor säger:

    Det där fixar ni två lätt! Jag har många fina texter du skrivit under åren och många fina teckningar från Ellen och även från dig! Kram

    2015-05-23 | 13:00:29

Kommentera inlägget här: