majjaeriksson

Sommarbilder och hösttankar

Kategori: Maja

 
 
Den 11 juli var det faktiskt sommarfint, men vad långt borta det känns nu. Tankarna vandrar till hösten trots att vi har en hel sommarmånad kvar. Min framtid är ganska oviss, men jag känner att jag har kontroll, att jag inser att jag kan styra över det jag kan styra över och att jag ska göra det. Att jobba på museet i sommar har varit, och är, jättebra, jag är stolt över att jag tog en tanke till handling och kontaktade museiintendenten och jag är stolt över hur bra jag har klarat av jobbet som museivärd. Jag kommer fortsätta jobba på museet under augusti och även de tre första helgerna i september, vilket känns himla kul och tryggt!
 
På fredag är det sista chansen att tacka ja - eller nej - till höstens utbildningar och kurser och sen igår har jag besämt mig för hur jag ska göra. Jag kommer tacka ja till två distanskurser på 7,5 hp vardera som tillsammans blir 100% och pågår 2 november - 15 januari. Kurserna heter Informationsåtkomst och Barn, unga, läsning och samhället och hålls via Borås högskola och de är alltså distanskurser bortsett från två obligatoriska träffar i Borås. Kurserna låter bra och intressanta och jag känner att det vore roligt och vettigt att få lite mer bibliotekskött på benen då jag ju "bara" har en kandidatexamen i litteraturvetenskap och 10 veckors praktik på ett bibliotek och absolut kan tänka mig att jobba i biblioteksmiljö i framtiden.
 
Kurserna börjar alltså i november så planen är att, nu i augusti och september, hålla ögon och öron öppna efter intressanta arbetsplatser. Jag tänker höra av mig till museer och dylikt, för nu har jag ju lite erfarenheter på det fältet också, och så tänker jag kontakta biblioteket i Linköping. En klasskompis från kulturvetarprogrammet har jobbat lite som biblioteksassistent där nu i sommar och hon har förstått att det nog behövs fler till hösten och våren och dessutom varit jättegullig och gett mig en mailadress till en intressant kontakt.
 
Förutom detta så tänker jag också fokusera på andra saker i höst. Jag ska börja träna igen. Jag ska fortsätta skapa den där barnboken. Jag ska föda upp en liten ek. Jag ska fortsätta göra mitt bästa på alla livets punkter, se möjligheter och styra över det jag kan styra över.
 
Och jag tänker inte låta vädret styra över mig för mycket. Det är faktiskt en hel månad plus tre och en halv dag kvar på sommaren 2015 och jag tänker ta vara på den på allra bästa sätt. Var så säkra.
 
Maja.

Kommentarer

  • Lisa säger:

    Låter som en bra plan! Tack för att vi fått reda på dina tankar så slipper vi tjata 😊 kram

    2015-07-28 | 18:16:33
  • Faster säger:

    Du är så klok Maja!! Låter som du har bra planer !! Åh underbart att sommaren faktiskt har tid på sig.... Sen får vi hoppas på en fin höst!!

    2015-07-29 | 05:11:28
  • Freja säger:

    Finfina, mysigt, spännande planer! Go Maja go! :)

    2015-07-29 | 22:22:44

Kommentera inlägget här: