majjaeriksson

Maken

Kategori: Maja

Igår läste jag ut Maken av Gun-Britt Sundström. Den kom ut 1976 och utspelar sig i Stockholm i slutet av 60-talet. Boken handlar om Martina och Gustav. Den är berättad i jag-form utifrån Martinas perspektiv och handlar till 99% om hennes känslor och tankar gentemot Gustav och huruvida de ska vara ett par eller inte. Som det står på baksidan av boken har de lite svårt både med att leva med och utan varandra.
 
Om jag kort ska sammanfatta vad jag tycker om boken så skulle jag säga ganska fin, men himlans utdragen. Det är klart att det blir lite tjatigt när det under de flesta av bokens 380 sidor ältas om samma sak. Men, den är ändå fin. Jag tycker om språket och formuleringarna och jag tycker om hur man ibland nästan kan välja att ta in det man läser allvarligt eller ironiskt. Det är något med dialogerna också, eller kanske all text, som gör att jag läser hela boken, är där, och känner och ser det som beskrivs ganska tydligt. Och jag vill också veta hur boken kommer sluta. Om de slutar tillsammans eller isär. Det ska jag inte avslöja. Men nedan finns tre utdrag ur boken som den nyfikna kan läsa för att få ett litet smakprov.
 
 
 
 
Maja.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: