majjaeriksson

Brödbak

Kategori: Maja

Jag längtar till praktiken. Jag längtar efter att "jobba" 100%. Ni som gör det tycker säkert att jag är tokig, men jag gör verkligen det. Jag vill känna att jag gör något. Någon nytta. Något bra. Jag vill ha ett schema som sträcker sig över mer än 4-6 timmar per vecka. Det kommer jag ha om två månader.
 
Så länge vill jag dock göra allt jag kan för att jag sen, när jag jobbar 100%, ska sakna alla lediga timmar som jag har nu. Idag har jag tagit tillvara på förmiddagen genom att baka bröd.
 
Fast först läste jag några sidor i Maken. (Ett litet utlåtande om boken kommer imorgon tror jag) Och sen åt jag frukost framför Nyhetsmorgon.
 
Och efter det promenerade jag ungefär 10 minuter till affären, för att köpa lite ingredienser till brödet och en del annat. Och sen 10 minuter tillbaka förstås.
 
Myskläder hela dagen. Plyschklänning och mysstrumpbyxor.
 
Bakdags! Jag gjorde filmjölksbröd och det blev gott så jag tänkte dela med mig av receptet. Först och främst ska ugnen sättas på 200 grader. Sen ska man blanda alla torra ingredienser. Det är; 2 dl fiberhavregryn, 5 dl vetemjöl, 1 dl krossade linfrön, 1 dl russin, 1 dl grovhackade hasselnötter, 2 tsk bikarbonat och 1 tsk salt. Efter det rör man i de blöta ingredienserna. Det är; 4 dl filmjölk, 1/2 dl honung och 1/2 dl lingonsylt. Sen skjuts in i ugnen i ungefär en timme. Låt svalna lite och ät!
 
Maja.

Kommentarer

  • Moa säger:

    Det låter helt perfekt, ta till vara på din tid när du kan göra vad du vill, när du vill :) och vad duktig du är som bakar bröd och fixar :)

    2015-01-28 | 13:21:07
  • Freja säger:

    Ser ut som Maja-tillvaron är lika härlig som vanligt! Gött mos!

    2015-01-29 | 07:23:39

Kommentera inlägget här: