majjaeriksson

Vårvägar, pressfrihet och gott

Kategori: Maja

 
Igår stod jag nere på gatan klockan 8.20. Lillasyster skulle komma förbi och hämta dataväskan som jag hade. Jag överlämnade dataväskan och hon sa Ha en bra dag och pappa som körde sa Ha en bra dag och jag sa Ha en bra dag. Solen sa att det skulle bli en bra dag. Jag gick två trappor upp och kanske vid 9 åt jag frukost. Bra frukost med ägg och te och yoghurt med müsli och kiwi och en macka med smör och ost och spenat. Och jag gjorde lite nytta och lite onytta och före 11 promenerade jag ut med vinterskor på vårvägar. Jag tog pendeln till Linköping och en buss till universitetet. Jag mötte Emelie på biblioteket för att prata om vårt lilla arbete och vi lånade två böcker var. Det pep när jag gick ut. Och jag tänkte att det kommer nog alltid vara pinsamt, men vad skönt att sånt där blir lite bättre med åren. Vid 13 kom jag på att jag glömt att äta min lunchmacka så jag gjorde det. 13.15-15 var det föreläsning/seminarium om tryck- och pressfrihet. Intressant. Och viktigt. Emelie och jag fick också en gruppkompis till som hade varit sjuk och inte hade någon grupp. Vi pratade oss samman lite efter 15 och 15.13 gick bussen hem till Motala. Jag hoppade av precis där jag skulle.
 
 
Philip var hemma. Men mitt humör var inte på topp. Ibland sjunker mitt humör utan anledning. Känns som att det ofta händer kanske vid 16-17-18. Men jag orkade inte deppa. Solen gick ner och gjorde himlen så fin där bakom persiennerna. Jag måste gå ut, sa jag. Jag följer med, om jag får, sa han. Det fick han. Vi gick upp på Bondebacka och lite på kyrkogården och det är alltid bra att gå ut lite. På tisdagar spelar Philip innebandy med några kompisar 19-20 och då diskade jag. Och bakade chokladbollar. Och gjorde pizza. Han brukar komma hem 20.15, men det gjorde han inte. Och han svarade inte när jag ringde. Då blir jag så rädd. Är folk borta för länge tror jag att något hemskt har hänt. Fruktansvärt jobbigt. Men vid 20.30 kom han och vi åt pizza. Sen såg vi lite på "Veckans brott" och sen på filmen "Dallas Buyers Club". Den hade absolut någonting, men jag är dålig på att se på film och jag är kvällstrött. Jag somnade på Philip.
 
Så, mamma, nu vet du hur jag hade det igår.
 
Maja.

Kommentarer

  • Moa säger:

    Å vilket jättefint inlägg! Såå mysig känsla jag fick i hela kroppen och jag tycker det verkar som en bra dag :) hoppas att vi ses snart kompis!! <3

    2015-02-11 | 10:44:08

Kommentera inlägget här: