majjaeriksson

Första augusti

Kategori: Maja

Hej!
 
Min lördag började med en morgonpromenad på Bondebacka och kyrkogården. Visst låter det mysigt!? Det var det inte. Jag letade nämligen efter min borttappade plånbok innehållandes mitt bankkort som jag spärrade sent igårkväll. Jag avslutade morgonpromenaden med att leta i bilen (för andra gången) och där låg plånboken, så nu har jag ett spärrat kort...
 
Fast det var såklart ändå skönt att ha koll på var plånkan var. Jag slappnade av med yoghurt och blåbär i sängen.
 
Klockan 11 öppnade jag upp portarna på museet.
 
Och förutom att hålla ställningarna och vara en trevlig värd har jag idag broderat lite på jobbet. Det är mamma som har inspirerat mig. Kanske får ni se hur Maja-i-ärtan-konstverket blir, om jag lyckas med ansiktet...
 
Jag har också ätit lite nötter och lyssnat på Maxida Märaks sommarprat. Förutom att vara artist, rappare och hiphop-producent är Maxida född och bosatt i Jokkmokk. Hennes sommarprat handlar främst om de orättvisor samerna har fått, och får, utstå. Vid ett tillfälle nämner Maxida att barn i Sverige får lära sig mer om indianer än om samer och det är ju sjukt! Jag tänkte efter själv och kan inte minnas att vi läste alls mycket om samer under skolåren. Skämmes! Ännu ett starkt sommarprat iallafall.
 
Strax efter fyra stängde jag museet efter en bra dag och sen knäpptes inga bilder under några timmar. Nu ikväll har jag dock varit uppe på Bondebacka igen. Anledningen? Löpning! Jajemen, idag är det första augusti och det såg jag som ett ypperligt datum att ta tag i det där med träningen. Så jag sprang en liten runda. Det var riktigt jobbigt, men jag pressade mig själv och målet är att det ska gå bättre och bättre och kännas lättare och lättare.
 
Klart slut, snart är lördagen slut!
 
Maja.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: