majjaeriksson

Boktips - Fyren mellan haven

Kategori: Maja

 
Jag blev nyfiken på Fyren mellan haven av M.L. Stedman redan i våras under min praktik då någon på biblioteket pratade gott om den och nu har jag äntligen läst den. Om jag gillade den? O ja! Den var nog kanske ännu bättre än den förra boken jag läste.
 
Fyren mellan haven handlar om Tom som är fyrvaktare på ön Janus Rock där han bor tillsammans med sin fru Isabel. En morgon spolas en båt upp på ön, i båten finns en död man och ett levande spädbarn. Paret, som har förlorat tre barn i missfall, ser detta som en gåva och beslutar sig för att behålla barnet som sitt egna. När de under en landpermission får höra att kvinnan, som är barnets riktiga mor, är vid liv, inser de dock att den händelse som gett deras liv en mening samtidigt slagit hennes liv i spillor.
 
Boken var spännande och full med vackra beskrivningar. Här kommer några utdrag och exempel...
 
...på något fint...
 
... vackert natur- och miljöbeskrivande....
 
...lite kärlekskladdigt, men himla fint...
 
... och lite vackert om något sorgligt.

Kul med två bra böcker i följd och kul med allmänt läsflow, vi får se om det håller i sig! :)
 
Maja.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: