majjaeriksson

Kulturvetenskap

Kategori: Maja

 
Jag skrev ju igår att jag skulle förklara min universitetstid lite för er. Så jag tänkte göra det nu.
 
Jag läser alltså Kulturvetenskap, ett program på 3 år/180 hp, på Linköpings Universitet.
När jag är klar (VT15) har jag en kandidatexamen i Kulturvetenskap med .... som huvudämne.
 
Termin 1,2 och 3 läser vi Basblocket. Vi läser Historia1, Filosofi1, Litteraturvetenskap1 och Konstvetenskap1. Vi kommer läsa dessa ämnen parallellt så att vi får en klarare förståelse i hur allt hänger ihop. Vi börjar liksom kronologiskt och tar oss framåt helt enkelt.
 
Termin 4 får man välja ett av dessa fyra ämnen som man läser på nivå 2 då, eller B. Så då kommer jag läsa Hi2 eller Fi2 eller Litt2 eller Konst2.
 
Termin 5 läser man samma ämne på nivå 3/C.
 
Och inför termin 6, sista terminen, finns det lite olika alternativ.
1. Man kan välja ett av de andra tre ämnena och då läsa det på nivå 2/B.
2. Man kan välja någon annan kurs. Pedagogik,  företagsekonomi, sociologi eller nästan vad som helst. Bara det blir godkänt av programansvarige (eller ngt liknande).
3. Man kan dela upp terminen i två delar. Och ha praktik 10 veckor och sen läsa en 15 hp-kurs 10 veckor ex. entrepenörskap för kulturarbetare.
4. Eller så kan man plugga utomlands sista terminen.
 
Så jag kommer ställas inför lite val framöver. Först och främst vilket mitt huvudämne ska vara, vilket jag nu känner att jag inte har någon aning om. Men jag tänker att jag kommer få det klart för mig under dessa tre terminer då vi läser alla ämnen. Så, ja, så här ser det ut. Låter väl rätt okej, eller hur!?
 
Maja.

Kommentarer

  • Freja säger:

    Låter förbannat roligt måste jag säga! Njut av studentåren!

    2012-09-26 | 11:23:29
  • Moa säger:

    Det låter toppen ju! Kul att veta lite mer vad det är du sysslar med om dagarna ;) Roligt med så mycket valmöjligheter, då kan du ju på sätt och vis skapa ditt eget program precis så som du vill ha det och det är ju bra! Vad du kommer att välja klarnar nog framöver ska du se ;)

    2012-09-26 | 12:06:43

Kommentera inlägget här: