majjaeriksson

Mörkrumsarbete

Kategori: Maja

Efter jobb i mörkrummet scannade jag in två foton. Den första bilden är orginalet. Som ni ser är det en mystisk svart fläck i hörnet, den är inte så mystisk egentligen. Vi kan kalla den klantfläcken. När jag framkallade negativet så höll jag kvar i pincetten, så det som var där under blev inte framkallat som det skulle då.. Och det vita området där i hörnet har nog kommit sig av att den fick trängas med en annan bild i framkallningsvätskan. Man lär sig så länge man lever...



På ett sätt kan jag tycka att det är lite charmigt att ha kvar och visa dessa skavanker och misslyckanden som det faktiskt är. Man ser ju att det är hemmagjort då liksom. Men jag valde också att beskära bilden och slippa fläckarna:



Det är kul att jobba i mörkrummet! :)

Nu ska jag gå och hämta fler foton i mörkrummet som förhoppningsvis har torkat och sen är det lite klassträff uppe i datasalen.

Och sen promenad idag igen tror jag, iallafall en liten.

Ha det gött!

Maja.

Kommentarer

  • mamma säger:

    Två bilder med samma motiv, men de ger olika känslor. Den första känns som en gammal bild som om den var tagen för länge sen.

    2012-03-07 | 19:33:08

Kommentera inlägget här: