majjaeriksson

Hur gick det idag nu då?

Kategori: Maja

Tollare folkhögskola är en jättemysig skola som ligger jättefint. Jag tyckte verkligen att stämningen verkade mycket mysig och upplägget på kursen jag har sökt lät roligt och bra! Förutom en rundvandring på skolan fick jag, och de sju andra som var på samma tid, gå igenom ett prov och en intervju.

Provet bestod av fyra delar. 1. En hel massa allmänbildningsfrågor, för att lärarna ska kolla om vi läser tidningarna. 2. En text om resan till Tollare. Det var det man fick sen fick man skriva det hur man ville liksom. 3. Bildanalys. En bild och man skulle skriva allt möjligt om den. Både om vad man såg på bilden och hur den var komponerad m.m. 4. Skriva tre olika bildtexter till samma bild. Texterna skulle göra så att bilden fick olika betydelser.

Allt var ganska svårt. Jag är inte så allmänbildad. Det var inte alls aktuella nyheter som jag trodde utan mer allmänbildning som vad heter den ministern och vad gör den organisationen och så. Att skriva var också ganska svårt. Det är väl annars det jag är säker på att jag kan men det är inte lätt när det ska komma på komando liksom. Att analysera bilden var inte heller lätt. Det kändes som att man skulle använda olika termer, men det var svårt att fiska upp de ur minnet OCH använda de på rätt sätt. Att skriva tre olika bildtexter var väl det som kändes enklast, men ni vet, det behöver inte betyda att det blev bäst.

Sen var det dax för intervju. Jag fick träffa läraren och en elev som läste kursen nu. De frågade allt möjligt. Bland annat vad jag skulle göra mitt kulturreportage om (man ska göra olika reportage), vart jag skulle göra reportageresan, vad jag hade för egenskaper, hur jag såg på att intervjuva och mycket mycket mer. Att befinna sig i en intervjuposition är aldrig kul och det är klart att jag var nervös, men jag babblade på så gott jag kunde och gjorde mitt bästa helt enkelt.

Jag sa att jag sökte till kursen för att jag gillar att skriva och att fota och att jag vet att det inte innebär att jag kanske ska bli journalist, eller passar som det, men det vet man ju inte förrän man har provat. Och jag sa att jag aldrig har intervjuat någon direkt, men att jag tror att om jag får lära mig hur man gör och är förberedd på "jobbet" jag ska göra så kan jag nog tycka att det är riktigt kul. Ingen föds väl till journalist? Med mera, med mera, med mera.

Ni vet hur det är så här efteråt. Man tänker och analyserar igenom allt man sa, men kommer typ inte ihåg mycket av det egentligen. Ironiskt.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga såhär: Jag tyckte att skolan verkade mysig ocg fin och kursen verkade rolig och bra och att jag gjorde mitt bästa!

Avslutar med en lammbild för att det inte ska bli heltråkigt. ;)



Maja.

Kommentarer

  • Moa säger:

    Bra jobbat! Hoppas nu att de på skolan föll för din charm, precis som vi andra! :)

    2011-05-06 | 12:03:44

Kommentera inlägget här: