majjaeriksson

Sammanfattning och tankar efter första terminen på Sörängens folkhögskola och fotolinjen

Kategori: Maja

Dagens idag har väl inte varit "tjoho!" kanske. Men efter att ha bevittnat en härlig dansuppvisning vid eftermiddagsfikat och tagit en uppfriskande promenad med Matilda (visserligen i regn) känner jag mig plötsligt många procent mer positiv. Det är väl härligt!

Och så tänkte jag att det var dax för en liten 'sammanfattning och tankar efter första terminen på Sörängens folkhögskola och fotolinjen', så här kommer det en sån:

Jag är glad att jag fick chansen att bo och läsa här och jag är glad att jag tog den. Chansen. Jag är också glad att det blev just här. I Nässjö. Med tanke på att avståndet hem inte är så fasligt långt, utan att jag kunnat pendla hem på helgerna. Det har känts bra för mig. Jag har trivts med det. Många kvällar har det varit ensamt och jag har inte riktigt vetat vad jag ska fylla tiden med. Då har jag önskat att jag varit i Sonnorp hos familjen. Och därför har det varit skönt att kunna åka hem över helgerna. Andra kvällar har fyllts med mysiga och glada folkisminnen som jag inte skulle välja bort för något i världen. Jag gillar stämningen på skolan. Jag gillar människorna. Jag gillar min klass.

Jag gillar att fotografera. Och det har varit kul att lära sig mer och nya saker. Det roligaste denna termin har varit att för första gången fota analogt och hela framkallnings- och kopieringsprocessen. Likaså de andra gamla teknikerna vi testade, var jättekul! Det var också mycket trevligt i Göteborgs skärgård och i Stockholm. Det tråkigaste har varit att det blivit väldigt mycket datasittande. Speciellt nu i slutet. Det var kul och bra att få lära känna Photoshop, Indesign och Illustrator MEN det blev lite väl mycket då jag är en person som blir klar fort med uppgifter och inte sitter och pillar och petar i uppgifter innan jag känner mig färdig och nöjd.

Upplägget för nästa termin ser lite annorlunda ut då vi kommer syssla en hel del med projekt. Och man kommer ha lite mer eget att pyssla med liksom. Man får även ha praktik hos någon fotograf om man vill, men jag känner att jag hellre sysslar med flera egna projekt. Det är det JAG  tycker är roligt! Hittills har jag (egentligen mamma) kommit på ett projekt som jag vill syssla med. Jag ska försöka fånga kontrasterna inom hästlivet. Jag ska fotografera hemma i stallet i Sonnorp. Detaljer. Och, jag ska göra ett studiebesök i något stort, fint stall, typ Flyinge eller Strömsholm. Detaljer. Samma värld, men så olika. Smuts vs. glans. Ordning vs. inte lika mycket ordning. Det tror jag kan bli riktigt kul!

En av anledningarna till att jag hellre gör flera små projekt än ett stort är att jag gärna vill använda olika tekniker och presentationssätt. Så till ’hästprojektet’ skulle jag nog fota digitalt tillexempel och så skulle jag vilja fota på något häftigt naturställe och då skulle jag fota analogt där. Sen kan man ju presentera projekten på olika sätt, bildspel, papperskopior, olika antal bilder osv. Det vore kul att variera sig vad gäller allt liksom.

Det vore också roligt att göra ett hålkameraprojekt. Det tyckte och tycker jag är så otroligt fascinerande! Att man har en burk med ett fotopapper i. Går ut. Ställer ner burken. Drar bort en liten tejpbit för ett litet hål. Stänger för igen. Går in och lägger pappret i framkallningsvätskan och motivet kommer fram. Otroligt! Så något med det vore också kul. Fotografierna blir ju så olika beroende på teknik. Just hålkamerabilder blir ju lite mystiska och... coola så det vore kul… men vad? Ja, jag har lite att fundera på. Men tanken på sådana här projekt får verkligen igång mig! ;)

Vi ska även göra en fotoresa i vår. Var har vi inte bestämt än, men oavsett vart det blir tror jag att det blir toppen! Jag gillar som sagt min klass och jag gillar starkt att fotografera på nya platser!

Men nu tar jag jullov (eller ja, om en vecka)! ;)

Maja.

Kommentarer

  • mamma säger:

    Du bjuder på en härlig-ärlig sammanfattning av det här halvåret.

    2011-12-14 | 19:12:12
  • Freja säger:

    Vilken härlig termin du verkar haft! Och vilka härliga framtidsplaner! Det där hästprojektet tror jag stenhårt på!

    2011-12-15 | 10:38:45
  • Moa säger:

    Vad kul att höra hur du tänker och känner. Det låter jättespännande med det där hästprojektet, det tror jag kan bli riktigt bra! :)

    2011-12-17 | 11:21:27

Kommentera inlägget här: