majjaeriksson

Viktig post

Kategori: Maja

 

 

Igår när jag kom hem från Örebro låg ett kuvert på köksbordet. När jag såg logan och texten: "Tollare folkhögskola" ökade min puls något. Jag öppnade kuvertet och möttes av en text som började: "Hej, du är en av dem som sökt reportagekursen på Tollare folkhögskola och som är uttagen till intervju." Efter att ha läst dessa ord kände jag en blandning av känslor, där var glädjen och där var nervositeten och där var en knippe andra känslor också. Jag får välja bland sex olika tider, på två olika dagar, då jag ska befinna mig på folkhögskolan (som ligger i Saltsjö-Boo, typ Stockholm). Väl där är programmet följande:
- Kort allmän information om reportagekursen
- Enskilt samtal som beräknas ta 15 minuter
- Rundvandring på skolan, möjlighet att besöka internatet
- Nutidsprov och skrivövning

Det låter väldigt bra tycker jag! Den sista punkten skrämmer mig såklart lite, men det känns bra. Faktiskt. Väldigt spännande. Frågan är bara vilken tid jag ska välja och hur jag ska komma dit!? Men sånt ordnar sig alltid. :)

Jag avslutar med lite fakta om kursen, så ni vet vad den handlar om:

"Kursinnehåll
Text
Textteori
Reportagestilar och genrer
Journalistikens grunder
Reportagets historia
Reporterrollen, etik, regler och lagar
Stilistik och textredigering

Foto
Bildjournalistik
Digital bildbehandling, Photoshop
Praktiskt fotoarbete
Fototeori
Reportagebilden

Layout
Digital redigering, InDesign
Tidskriftslayout
Typografiska grunder
Tidningsproduktion

Massmedier
Informationssökning
Källkritik
Pressens roll
Drogfrågan i massmedier


Reportageresa

Skolgemensamma aktiviteter
Praktik

Terminstider
Kursen omfattar 36 veckor
Höstterminen 29 augusti - 16 december 2011
Vårterminen 9 januari - 1 juni 2012

Vilka kostnader får du?
Undervisningen på Tollare kostar dig inget. Skolan får statsbidrag. Du betalar
3 000 kr per år för studiebesök, kopior, kursmaterial, särskilda arrangemang och elevförsäkring. Kostnader för böcker och reportageresa står du själv för. Dessutom betalar du för mat och eventuell hyra."

Det låter väl spännande!? :)

Maja.

Kommentarer

  • Emelie säger:

    Va roligt! :)

    2011-04-19 | 10:15:26
    Bloggadress: http://emeloj1.blogg.se/
  • Lisa säger:

    Spännande :)

    2011-04-19 | 10:50:15
  • kajsa säger:

    woho!! :)

    2011-04-19 | 12:36:08
  • Moa säger:

    Grattis vad kul! :) Spännande med besöksdagen! :)

    2011-04-19 | 13:54:10
  • Lille säger:

    YAY :D

    2011-04-19 | 15:09:33
  • faster säger:

    Så kul....forts,följer:)

    2011-04-19 | 20:24:00

Kommentera inlägget här: