majjaeriksson

Böcker 2017, del 1

Kategori: Maja

En av årets utmaningar som jag gav mig själv var ju att
A. Läsa mycket
B. Komma ihåg allt jag har läst och
C. Därför fota av varje bok.
 
Jag har nu läst fem böcker och tänkte därför passa på att dela mig mig.
 
Första boken jag läste ut i år läste jag ut den 4/1 och de flesta sidor tog jag mig igenom 2016, så kanske får den räknas som en halv bok om jag vill räkna ihop antalet böcker sen i december, men här får den ändå vara med i sin helhet. Det var Eugen Kallmanns ögon av Håkan Nesser. Står som deckare/spänningsroman på vissa bibliotek och vissa inte. Spännande stor del av boken, men sen lite för lång och långsam för min smak (543 sidor).
 
Andra boken blev Blicken, pilen, filen av Dorthe Nors. Den hade något småroligt och småfint i grundstoryn - medelålders (tror jag?) kvinna jobbar med att översätta böcker, har ganska händelselöst liv, yrsel och ska lära sig köra bil men körläraren väljer att sköta växelspaken själv. Men nej, det blev för mycket sidospår och i allmänhet för... ointressant.
 
Årets tredje bok blev Glöm mig av Alex Schulman. Den tyckte jag om. Alex Achulman är bra på att berätta och jag ville inte lägga ifrån mig boken. Den handlar om hans relation till mamman som har alkoholproblem under stora delar av hans barndom, uppväxt och framåt. Berättelsen fick mig att känna med honom - och alla i samma sits - och mig att känna mig lyckligt lottad för den trygga barndom jag har haft.
 
Bok fyra var Jag lät dig gå av Clare Mackintosh. I mina anteckningar på mobilen har jag skrivit: Fängslande psykologisk thriller. Jag fastnade fort. Halvvägs in i berättelsen sker en vändning som fick mig att säga va? högt. Sånt kan ju vara både bra och dåligt, här tyckte jag att det var bra. Gav historien en extra skjuts. Mmm. Rekommenderar!
 
Boken jag läste ut idag heter Det krävs tusen vackra ord och är skriven av Rose Marie Bouw. Den handlar om Ulrika som är trebarnsmamma och överviktig. Och framför allt olycklig. En dag skiter hon i allt, går ut genom dörren och lämnar sina barn ensamma och sen får vi följa med på hennes inre resa. Visst, den hade ju något, men blev alldeles för klyschig.
 
Sammanfattning:
 
- Läsåret 2017 har börjat starkt. 4,5 böcker på mindre än en månad!
- Av de första fem böckerna jag har läst i år rekommenderar jag Glöm mig av Alex Schulman och Jag lät dig gå av Clare Mackintosh.
- Det har varit ett roligt projekt att fota av varje bok och jag ser fram emot att fortsätta med det, tänk vilket collage jag har i december sen!
 
Skulle någon ha ett lästips så tar jag tacksamt emot det! :)
 
Maja.

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Tack för boktipsen, längtar redan efter nästa blogg om böcker📕📗

    2017-01-23 | 22:52:20
  • Mormor säger:

    Jag håller med om både Nesser, litet lång och seg och om Schulman, mycket bra!
    Tack för tipset om den andra bra boken!

    2017-01-24 | 00:35:27
  • Freja säger:

    Tack för bra boktips! Jag behöver något att läsa! Ska ta mej till biblan och låna den av Claire Mcintosh tror jag... boktips tillbaka: Hägring 38 av Kjell Westö och En halv gul sol + Americannah, båda av Chimamanda Ngozi Adichie (Ja uttala det om du kan!😆)

    2017-01-27 | 14:58:50

Kommentera inlägget här: