majjaeriksson

En jobbfundering

Kategori: Maja

Hej!
 
Jag slogs av en fundering idag. Boken nedan kom in och jag började fundera på vad som är rätt/fel/bra/dåligt/mitt ansvar/inte mitt ansvar.
 
 
Typ. Som barnbibliotekarie har ju jag ansvar för att köpa in barnböcker och i de allra flesta fall tycker jag att det är ganska lätt och bara kul. Men vissa böcker kan vara svårare tycker jag. Och eftersom jag inte har läst böckerna innan jag beställer dom så vet jag ju inte helt å hållet hur innehållet ser ut.
 
Är det här en bok som jag tycker är bra? Som jag tycker barn ska läsa eller få uppläst för sig? I det här fallet är jag minst sagt osäker. Boken är visserligen skriven på ett humoristiskt sätt och hade högt betyg från recensenten men jag vet inte om det är nödvändigt/bra att små barn serveras tankar och idéer om hur kroppen ser ut och om ett visst utseende är "bra" eller "dåligt"? Oavsett hur berättelsen slutar.
 
Jag slogs också av tanken om det hade varit så att det var pappan i boken som tyckte att mamman var tjock. Den berättelsen hade ju aldrig skrivits?
 
 
 
Det är ingen bok jag själv skulle välja att läsa upp på en sagostund om man säger så, men nu undrar jag om jag ens skulle ha lagt in den i katalogen....
 
Vad tänker ni, mammor, mormor, lärare och förskollärare? ;)
 
Maja.

Kommentarer

  • Mormor säger:

    Jag förstår din fundering, jag förstår inte vad boken vill säga egentligen🤔 Litet tveksam är jag, tycker inte bilderna är så barnvänliga heller.😏
    Men om den fått fina recentioner är det väl bra att den finns. Föräldrarna kan ju själva välja om dom vill lösa den📙

    2020-01-31 | 00:25:49
  • Mamma säger:

    Barn är kloka det mesta går att läsa, om man inte lämnar texten odiskuterad📚💚

    2020-02-01 | 14:05:53

Kommentera inlägget här: