majjaeriksson

På hemmaplan!

Hej!

Sen igår eftermiddag är vi hemma igen och det känns rätt skönt. Det är ju urhärligt och fint att vara iväg en vecka, men under den dagen när det bara handlar om att resa vill man ju bara komma hem och när man väl gör det så känns det himlans fint. Och vilken tur att det är så. :)

Jag tänkte visa er lite fler bilder. Vi har hunnit tagit en del under resan. 550 med "riktiga" kameran, för att vara exakt, och 79 stycken av dom ligger i mappen "Kandidater fotobok". Men en liten del av resan ska ni såklart få ta del av, några favoritglimtar.

För en vecka sen, på söndagkvällen, satt vi precis vid vattnet nedanför en strandbar. Det var en sån där riktigt inbjudande plats där man direkt känner att "där kan jag tänka mig att sitta". Så det gjorde vi.

Lite tidigare hade solen gått ner. Den går ju ner tidigare där borta. Kanske vid halv nio redan. Och solnedgångarna i Baska Voda var inte dumma alls.

Vi bodde på ett lägenhetshotell, på andra våningen, vilket gjorde att vi iallafall skymtade havet mellan all växtlighet. Vi var jättenöjda med boendet. Fräscht, lugnt och bra AC. ;)

Här ser ni vårt hus och vår balkong var den första där över Philips huvud.

Vi har förstås badat en hel del i veckan, så nu kan man bocka av Adriatiska havet. Det var väldigt fint. Kristallklart vatten och vackra stenar och klippor. Här var vi i grannstaden Brela.

Och här på vår favoritplats som vi återvände till tre gånger. Det var lite mindre folk än på de större stränderna och så fanns det som klippavsatser där man kunde slå läger på en egen liten plätt.

En av de bästa sakerna med att resa iväg är ju att se nya saker, miljöer och platser. Hur klyschigt det än låter så är ju det en stor del av det hela. Nedan är hamnen i Baska Voda.

Och här är favortiplatsen igen.

Och i Brela igen. Den där lilla ön är vida känd tydligen och det kan man ju förstå. Så himla fint!

Och här är hamnen i Jelsa, på ön Hvar. I torsdags så åkte vi nämligen på en båttur. Vi lämnade hamnen vid nio på morgonen, besökte Jelsa, fick makrill till lunch på båten, besökte Bol på ön Brac och var tillbaka i Baska Voda vid 18.

Och så har vi njutit av en hel del gott såklart.

Och att bli lite brun om nosen är ju inte dumt det heller. På bilden nedan står jag längst ut på Golden Horn i Bol. Det är fint att ha varit där men det var mycket folk och blev inget favoritställe som sådant. Men jag kan visa en bild från google för stället är ju häftigt!
Bildresultat för bol

Tack fina Philip-sambon för resan. Vad fint vi har haft det!<3

Hej från Kroatien!

Kategori: Maja

Jag vill bara berätta att vi har det bra. Första morgonen ösregnade det och jag tänkte "ska det vara så här hela veckan nu?", men efter kanske en timme gav det med sig och sen dess har vi inte klagat på vädret och inte mycket annat heller.

Jag är så glad att vi tog med "riktiga" kameran för det är verkligen vackert här. Vi ser redan fram emot att skapa en fotobok när vi kommer hem. ;) Men så länge kan kan jag visa er några mobilbilder.

Som sagt - det är vackert här! :)

Idag är planen att vi ska promenera till ett grannsamhälle, en promenad på cirka en halvtimme, för att se vad det stället har att erbjuda. Och så har vi en spikad plan till, för torsdag, vi har bokat in en båtutflykt som under en dag ska ta oss ut till två öar och som kan innebära att man ser delfiner. Det vore häftigt!

Vi hörs.

Min midsommar

Kategori: Maja

Hejsan. Igår var det midsommar. Hoppas att du hade en fin dag. Det hade jag.

Vid 11 blev jag upphämtad av mamma, Ellen och Hedda och vi åkte upp till Toka för att lunchfika.
(null)

Och ta ett dopp. Det var riktigt fint det. Jag kan inte minnas att jag nånsin badat på midsommar förut, men det kan jag tänka mig att göra om.

Sen åkte vi till Sonnorp där eftermiddagen och kvällen spenderades. Jag fick mitt hår fixat. Bara det.

Och kransar gjorde vi. Philip ärvde Ellens.<3
(null)

Vid 18-tiden rullade släktingarna in och det blev matlagning på både grill Muurikkan.

Abborre för mig, för man har ju en fiskarsambo!
(null)

Lagom till vi hade ätit klart och kanske suttit en stund kom regnet så då packade vi in oss i huset. Som vi sen lämnade vid strax efter 23-tiden för att åka hem för att ladda för idag.

Fööööör idag reser Philip och jag till Kroatien. Klockan 16.40 lyfter vi från Norrköpings flygplats för en vecka i solen. Jag tittar in här och låter er veta hur vi har det en dag. :)

Bokbingon!

(null)

Hej, godmorgon och glad midsommar! Jag har börjat dagen med att läsa ut en bok. Första krysset i bokbingon är kryssat, jag satsade på ett hörn för att öka chansen för bingo i sommar. ;) Skämt å sido, vi får se om jag kör på en rad, lite kryss här å var eller full bricka, huvudsaken är att jag läser. Och nu har jag alltså läst en seriebok, vilket kändes som en perfekt genre att få igång läsningen med.

Jag har läst Persepolis av Marjane Satrapi.

På baksidan står det så här:
(null)

Jag tog några bilder på tre sidor i början av boken.

Jag tyckte om den. Historien i sig är stark och jag tycker att det blev en fin berättelse mycket tack vare serieformen. Kanske hade den blivit för tung, seg och lång i vanlig bokform. Nu blev den fin och enkel att hänga med igenom. Jag blev också inspirerad av den. Kände genast för att göra mig en egen serie. ;)

Vi får väl se hur det blir med den saken och vilken ruta som blir kryssad härnäst.

Första semesterdagen

Kategori: Maja

Sju veckor. Det är så länge jag ska vara ledig nu. Jag vet inte när jag var ledig så länge sist. Kanske... 2011?

Jag tror att det kommer bli en himla bra sommar. Jag  ska ta ganska många dagar som dom kommer bara. Göra vad jag vill. Göra ingenting. Åka på dagsutflykter. Läsa böcker. Bada. Pyssla.  Och ladda upp för hösten. Den 7 augusti börjar jag jobba som bibliotekarie på två högstadieskolor. En  tanke som varannan kvart gör mig laddad och pepp för att nästa kvart skrämma mig riktigt ordentligt. Vad  har jag gett mig in på? Hur ska det gå? Och  hur ska jag förbereda mig?

Vi får återkomma till ämnet. För idag vill jag visa er bilder från idag. Min första semesterdag.

Philip och jag åkte upp till Toka. La i kanoten och paddlade iväg en sväng.
(null)

Det var oroväckande mörkt norr över och vi hörde faktiskt åskan och funderade på om det var en så bra idé att ge sig ut på sjön ändå...

Men vi vände inte. Vi slog läger på andra sidan viken. Och bestämde oss för att ta ett dopp direkt. För att ha det gjort ifall det nu skulle bli busväder. Det var... godkänt för att vara Vättern i mitten av juni.

Och så grillade vi burgare och lite grönsaker.

10 av 10.

Och efterrätt. Ger även den 10 av 10.

Och efter kanske två timmar där på stenstranden paddlade vi över till bryggan igen. Utan att ha blivit utsatta för något oväder.
(null)

Och innan vi åkte hem tog jag junibilden.

När vi kom in till stan kom regnet. Så tajmingen var som det mesta annat idag; alldeles kanonbra. :)

Imorgon... får jag se vad jag hittar på. Vi hörs!

Helgbilder

Kategori: Maja

Vilken kalashelg! I dubbel bemärkelse. Cyklisterna som hyrde vår lägenhet i helgen kom vid klockan 14 i fredags. När jag hade välkomnat dom cyklade Ellen och jag till landet.

Och de riktiga förberedelserna inför examensfesten drog igång.

(null)

Och vid klockan 18 på lördagkvällen kom mina gäster. Det blev en lyckad kväll med gott sällskap, god mat och fika, tipspromenad och redovisning av det kreativa boksidesuppdraget.

Jag fick jättemycket fina saker. Jag kanske visar lite mer i detalj en annan dag. :)

Stort tack till alla inblandade!<3

(null)

Nu sitter jag på pendeln på räls mot mitt sista jobbpass i Linköping! Just nu känns det verkligen bara skönt, men när det nya läskiga drar igång i augusti kommer jag bergis sakna det.

Vi hörs under semestern!

Jag gjorde det

Kategori: Maja

Det gick bra! Slutseminariet är avklarat och jag är stolt över min insats.

Dagen började med att min uppsats skulle ventileras. Det var bara jag, opponenten och examinatorn där vilket var skönt och gjorde att samtalet blev avslappnat. Jag fick bra konstruktiv kritik och det jag behöver fixa för att uppsatsen ska bli godkänd känns genomförbart.

(null)

Sen var det avslutningslunch med en del av min klass och några som läser ett liknande program men på engelska. Lunchen i sig var inget märkvärdigt, men det var lite högtidligt att sitta där och vår programansvarige höll ett tal. Det var på engelska för att även de från den andra gruppen skulle förstå och något som fastnade hos mig var när hon sa:

"You are ready to contribute"

Det kändes bra och fint och jag känner att jag är det. Redo att bidra.

Efter lunch var det dags för mig att opponera. Då var jag faktiskt inte så farligt nervös och det gick bra. Examinatorn som var på plats då tyckte att mina kommentarer var utmärkta och kort därefter insåg jag att jag mycket troligt kan ha klarat av min sista klassrumssituation. Efter alla år, alla skolor, alla klasser och alla ämnen. Det känns sjukt.

När jag senare satt på bussen hem kände jag mig så stolt och så trött att jag nog hade kunnat somna om jag hade varit ifred. ;)

(null)

I Mjölby var pendeln inställd så mamma och Ellen var snälla och hämtade mig.

Och sen åt Ellen och jag pizza/kebabtallrik och såg på en film innan jag somnade ovaggad vid klockan 23 efter en viktig och bra dag. :)

På plats i Borås

Gókväll

Jag är precis nyinkommen på mitt hotellrum i Borås. När jag har varit här tidigare har jag ju bort på vandrarhem en bit bort från stan, men den här gången lyxar jag till det med hotellfrukost 300 meter från högskolan. Jag äter min lilla middag nu och laddar för imorgon. Tidigare idag var jag nervös, men när jag satte mig på bussen släppte det. Antagligen kommer det tillbaka imorgon bitti, men så länge tänker jag försöka ha det gött.

Håll gärna tummarna för mig imorgon!

För 9 år sedan...

Kategori: Maja

...tog jag studenten. Tänk om jag hade vetat då att jag inte ens 9 år senare skulle ha tagit mig ut i det "riktiga" arbetslivet. ;) Eller tänk om jag hade förstått då att det inte var bråttom alls. Att allt det där jag skulle hinna med på vägen skulle vara värdefullt på sitt sätt. Sommarjobbet med bästa vännen, att läsa och bo på folkhögskola, att vara museivärd, att plugga på universitet och högskola, att skriva b-, c- och d-uppsats och att timvikariera på tio olika bibliotek.

(null)

Det är så lätt att hela tiden tänka framåt och att iallafall i tanken skynda dit och inte sällan oroa sig inför den. Jag vill bli ännu bättre på att stanna upp och tillåta mig själv att vara tacksam och stolt över vad jag faktiskt har upplevt och åstadkommit.

Imorgon tar kusin Ville studenten. Lill-kusinen! Jag skulle kunna drabbas av en ålderskris av bara tanken, men jag struntar nog i det. Det är inte bråttom. ;)

Sommarläsning

Gókväll!

Det var nog länge sen jag hade en så här lång oläsig period som jag har nu. Visst, jag har lyssnat en del i Bookbeat men läsningen av fysiska böcker har det varit riktigt dåligt med. Säkerligen iallafall delvis på grund av uppsatsplugget. Men kanske skulle jag försöka vända trenden och försöka hitta in i en läsperiod här inom kort!?

Jag scrollade just bland mina bilder och hittade någon slags bok-bingobricka jag har sparat någon gång. Kanske skulle man försöka få bingo i sommar?

(null)

Har du något förslag på en bok som kan ge mig ett kryss i någon av rutorna? :)