majjaeriksson

Läser, läst, ska läsa

Kategori: Maja

 
Hej!
 
2015 har varit ett ganska bra bokår för mig. Kanske mycket tack vare att jag både har praktiserat på ett bibliotek och nu också jobbat på flera stycken. Just nu håller jag på att läsa en bok som heter Livbåten av Charlotte Rogan, men då jag inte har kommit så långt kan jag ännu inte säga om det är en bok jag rekommenderar eller inte. Jag tänkte däremot att jag skulle rekommendera några böcker som jag har läst tidigare under året och så avslutar jag med några titlar som jag hoppas läsa under 2016.
 
 
5 böcker jag läst, och tyckt om, 2015
 
- Maken av Gun-Britt Sundström. Om Martina och Gustav som både har svårt att leva tillsammans och utan varandra. Träffande, och vackra, formuleringar om kärlek och relationer.
 
- I kroppen min - resan mot livets slut och alltings början av Kristian Gidlund. En stark självbiografisk berättelse om Kristian Gidlunds kamp mot cancern. Ett hemskt ämne, fångat med så vackra vackra ord.
 
- Öppnas i händelse av min död av Liane Moriarty. En kvinna hittar ett brev som hennes man har skrivit och som ska öppnas i händelse av hans död. Hon öppnar dock brevet ändå (vem kan egentligen klandra henne?) och det hon får läsa förändrar allt - eller? En riktig bladvändare som gick fort fort fort att läsa.
 
- Fyren mellan haven av M.L.Stedman. Om en fyrvaktare och hans fru som en dag hittar en död man och ett spädbarn i en båt.  Paret, som har förlorat tre barn i missfall, ser detta som en gåva och beslutar sig för att behålla barnet som sitt egna. När de under en landpermission får höra att kvinnan, som är barnets riktiga mor, är vid liv, inser de dock att den händelse som gett deras liv en mening samtidigt slagit hennes liv i spillor. En spännande bok som också var fylld med vackra beskrivningar av såval kärlek som naturen.
 
- Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. Om Miraim som nästan hela sitt liv ljugit om att hon egentligen är rom och egentligen heter Malika. En hemsk bladvändare om ett föralltid viktigt ämne!
 
 
3 böcker som jag blivit nyfiken på och vill läsa under 2016
 
- Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiri
 
- Det är något som inte stämmer av Martina Haag
 
- Mannen som läste högt på 06.27-tåget av Jean-Paul Didierlaurent
 
Må 2016 bli ett år med många goda böcker! :)
 
Maja.

Kommentarer

  • mormor säger:

    Tack för tipsen!

    2015-12-20 | 12:22:05

Kommentera inlägget här: