majjaeriksson

Det godaste jag vet

Kategori: Maja

Har du legat sömnlös för att du så gärna velat veta vad det var för smaskigt jag gjorde igår? Nej, trodde väl inte det heller. Men du har ju tittat in här iallafall och då får du veta vare sig du vill eller ej.
 
Jag gjorde hallonglass och maränger! På en vanlig tisdag! Bara så där! Och alltså den där hallonglassen är det godaste jag vet. Jag lockar med bilder först och så ligger receptet längst ner om du blir sugen. På så sätt vet jag också själv var jag har receptet och slipper smsa Ellen som beskriver var det är, skickar beskrivningen vidare till mamma som befinner sig i samma hus som receptet som i sin tur fotar av det och skickar bilden till mig. Bara för att jag kände ett så starkt behov av just den där hallonglassen en måndagkväll i februari. ;)
 
 
 
 
 
Okej, receptet på glassen kommer här:
 
400 gram hallon
2 dl socker
2 dl vatten
3 äggulor
1/2 dl socker
4,5 dl vispgrädde
 
Låt 2 dl vatten och 2 dl socker koka samma i 5 min. Låt kallna.
Vispa äggulor och 1/2 dl socker.
Vispa grädden.
Blanda hallon, sockerlag och äggsmet.
Vänd ner grädden.
Häll i form och ställ in i frysen.
Och där måste den tyvärr stå några timmar.
Ta fram lite före servering så blir det som godast.
 
Jag passade på att göra maränger på äggvitorna som blev över också. Ett bra beslut.
 
Tisdagslyx!
 
Maja.

Kommentarer

  • Faster säger:

    Åhhhh va gott!!!

    2017-02-08 | 15:47:42
  • Mormor säger:

    Ser väldigt gott ut👍🏼👍🏼

    2017-02-08 | 22:40:32
  • Freja säger:

    Helt rätt! Förgyll tisdagarna bara! Och stort plus i kanten för att tulpanerna matchar glassen! 😆

    2017-02-09 | 19:37:35

Kommentera inlägget här: