majjaeriksson

Böcker 2017, del 2

Kategori: Maja

Det är lördag och ledigt två dagar efter att ha jobbat åtta. Jag har börjat helgen med att läsa ut årets åttonde bok och jag tänkte fira det med att berätta om de tre senaste.
 
(Några ord om årets första fem böcker finns här)
 
Bok 6:
 
 
Experimentet av Catrine Tollström. Berättelsen utspelar sig på en ö där en dokusåpa i stil med Expedition Robinson äger rum. Fast det går sådär. Produktionsteamet förlorar möjligheten att få kontakt med fastlandet, de blir av med en båt och märkliga och minst sagt obehagliga saker börjar ske. När jag läste om bokens handling tyckte jag att den lät spännande, men nje, det gick inte hela vägen. Folk känner på sig saker hela tiden och allt är liksom utskrivet och för mycket. Jag slutade räkna meningar som var i stil med: "Det är något som är fel i rummet"/"Redan när han vaknar har han en svag aning om att något kommer hända"/"Något är på gång. Hon kan känna det i luften." Flera grabbar är grabbiga och karaktärerna i allmänhet känns stereotypa. Nej, flera faktorer gjorde att boken inte fastnade hos mig.
 
Bok 7:
 
 
Den röda adressboken av Sofia Lundberg. Jag kan ha lite svårt för böcker där det är nutid vartannat kapitel och tillbakablickar vartannat, eller liknande. Kanske har det med min rastlöshet att göra, att jag hellre vill framåt. I det här fallet blev jag dock positivt överraskad av detta berättargrepp. Här var tillbakablickarna det viktigaste för att berättelsen skulle gå framåt. Det var fint att få hänga med en gammal dam ibland och samtidigt få hänga med genom hennes ungdom, liv och upplevelser. Ja, jag tyckte att boken var fin. Sorglig. Och fin.
 
Bok 8:
 
 
Min fantastiska väninna av Elena Ferrante. Jag tror att det förstörde lite för mig att jag visste att den här berättelsen var såå hyllad och hade haft så lång reservationskö. Kanske gick jag in med höga förväntningar och kanske hade jag därför svårt att komma in i den till en början. Kanske. Jag tackar dock för att det fanns en översikt med familjer och namn i början av boken, jag kan ha en förmåga att blanda ihop folk när det handlar om så många annars och helt tappa koncentrationen och läslusten. Någonstans i mitten kände jag att jag hade kommit in i boken bättre och började känna mer för karaktärerna och hur det skulle gå för dem. Jag tycker att boken är en stor och fin berättelse om vänskap under uppväxten. Och jag har ställt mig i kö i väntan på bok två och tre, men det kommer nog dröja innan det blir min tur. Vilken tur att det finns annat att läsa så länge. ;)
 
Nästa bok blir nog Hem av Toni Morrison.
 
Maja.

Kommentarer

  • Freja säger:

    Bra boktips, tack!

    2017-02-18 | 10:33:17
  • Mormor säger:

    Tack för tips👍🏼

    2017-02-18 | 12:11:31

Kommentera inlägget här: