majjaeriksson

Hallonscones

Kategori: Maja

Som jag nämnde igår blev det hallonscones till middag. Jag har bakat det en gång tidigare och då blev det riktigt gott. Det var i mars och i Sonnorp:
 
Igår provade jag ett nytt recept och denna gång blev det ännu godare. Och även finare. ;) De var till och med goda imorse, micrade till frukost. Jag vill dela med mig av receptet.
 
Till 8 st scones behöver du:
 
3 dl mjölk
1 ägg
100 g smör
2 dl havregryn
8 dl vetemjöl
1/2 dl socker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljpulver
1 tsk salt
2 dl frysta hallon
 
Gör så här:
 
Blanda alla torra ingredienser. Skär smöret i bitar och finfördela det i mjölblandningen så en grynig massa bildas. Blanda försiktigt ner hallonen. Vispa sedan ägget och mjölken. Blanda sedan samman allt, var lite försiktig så att inte hallonen mosas fullständigt. ;) Forma sedan den kladdiga smeten till åtta delar och skjutsa in i en 250-gradig ugn i 10 minuter.
 
 
Jag tyckte att det var godast att bara ha smör på sconesen, men både ost och marmelad funkar såklart också bra. Och té, té mysar till vilket rusk som helst!
 
Trevlig helg!
 
Maja.

Kommentarer

  • Freja säger:

    Tack för recept! Och te är bäst:)

    2016-08-20 | 14:42:04
  • Faster säger:

    Åh tack för receptet👍

    2016-08-21 | 18:22:14
  • mormor säger:

    Ser goda ut! Kanske ska försöka nu när jag har recept!

    2016-08-24 | 21:34:31

Kommentera inlägget här: