majjaeriksson

Frasigt gjutjärnsbröd

Kategori: Maja

Hej!
 
Så här långt (eller kort) in på året känner jag att receptutmaningen knappt kommer bli en utmaning. Det är ju såå kul att testa nya recept och denna vecka kanske det till och med blir två stycken.
 
Jag har nu provat en ny typ av bröd, nämligen frasigt gjutjärnsbröd. Det jag gillar med brödbakning är att det går att utgå från ett recept och att det sen är ganska enkelt att freestyla lite själv utifrån det. Lite så blev det även den här gången. Jag valde att använda 7 dl vetemjöl och 3,5 dl grahamsmjöl, som smaksättning i brödet blev det lite pumpafrön, pinjenötter, russin och tranbär och för att "bröa formen" använde jag sesamfrön. Och så använde jag såklart vatten, jäst, salt och honung som det står i receptet.
 
Eftersom denna deg skulle jäsa över natten fick den göra det. I måndags vid klockan 19 såg den ut så här:
 
Och jag tänkte hur mycket kan den jäsa egentligen? med tanke på att mängden jäst jag hade haft i motsvarade en ärta i storlek. Men jäsa kunden den allt. Igår morse vid 8.30 såg den nämligen ut så här:
 
Då tillsatte jag lite mer mjöl och buffade runt den några gånger och sen fick den jäsa ett par timmar till. Vid 11 satte jag ugnen på 250 grader och ställde in en tom gryta för uppvärmning. Här måste jag dock utfärda en VARNING som jag inte hade en tanke på innan - ni ser att det står Le Creuset på grytan, den texten klarade inte ugnsvärmen... Så nu har jag en märkesgryta utan märke tyvärr... Men men, värre saker har hänt.
 
När ugnen och grytan blev varm tog jag ut grytan, hällde i lite sesamfrön och sen i med degen. Efter 30 minuter i ugnen med locket på såg brödet ut så här:
 
Och efter ytterligare 15 minuter men utan lock var det klart och såg ut så här:
 
Så läckert ju!
 
Och tisdagens lunch som bestod av en färdig frysrätt blev lite lyxigare med nybakat bröd till! :D
 
Maja.

Kommentarer

  • Freja säger:

    Wow vilket bröd! Det måste jag prova🤗👍🏼

    2018-01-10 | 21:18:32
  • Mamma säger:

    Tar gärna lite matrester från Pilgatan🍞🥙🥗

    2018-01-10 | 22:38:57
  • Mormor säger:

    👍🏼🤭så duktig du är👍🏼
    Vilket gott bröd det ser ut att vara🍞🥐🥖🧀

    2018-01-11 | 01:27:58
  • Faster säger:

    Åhhh vilket härligt bröd!!!

    2018-01-11 | 17:21:58

Kommentera inlägget här: