majjaeriksson

De gröna

Kategori: Maja

Som ni kanske minns fick jag hela tre stycken monsteror i julklapp. En från Philip, en från moster och kusinerna och en från mamma. Jag tycker mycket om dom. Alltså inte dom där människorna utan monsterorna. ;)
 
På latin heter monsteran Monstera deliciosa och ursprungligen kommer den från Mexico, Centralamerika. Något som jag inte visste men läste precis nu är att den kan blomma och få ätliga frukter!!! Och något jag lärde mig en annan dag var att de kan gråta. Ja, det är sant. En dag var det små droppar längst ut på varje blad och då googlade jag och lärde mig följande:

"Plötsligt hänger det droppar längst ut på varje bladspets, i vissa fall kan plantan gråta så ordentligt att den slabbar ner golvet under den. Det är ingen katastrof. Tårarna är så kallad guttation, växtens sätt att göra sig av med överskottsvatten. Monsteran är byggd för att bo i regnskog och måste naturligtvis kunna bestämma själv hur mycket vatten som är lagom. Gråter din planta har du vattnat för mycket. Håll igen."

Coolt, visst!? Och idag blev jag varse om att jag visst hade vattnat för mycket igen... Jag får nog hålla igen lite.

 
 
 
Ha en fin tisdag!
 
Maja.

Kommentarer

  • mamma säger:

    I Sonnorp finns ingen monstera, kanske något att önska sig(eller till Micke han fyller ju före)☘️

    2018-02-06 | 16:37:59
  • Mormor säger:

    Så fina monsteror du/ni har🍀

    2018-02-07 | 23:25:28

Kommentera inlägget här: