majjaeriksson

Böcker 2017, del 8 = ett tomt dokument

Kategori: Maja

Hej!
 
Under augusti månad har jag inte läst en enda bok. Jag skyller först och främst detta på allt jäkla mobilscrollande... Och nu är det september och trots att plugget har kommit igång och det finns annat som är viktigare att läsa än skönlitteratur, så känner jag att jag vill skärpa till mig lite. Lite är bättre än inget och försöka duger osv osv. Jag tänker att en tjock tegelsten skulle skrämma iväg den lilla läslust jag har nu, så idag lånade jag några små noveller från Novellix. Jag bläddrade igenom dom som fanns här på bibblan och fastnade för fyra stycken som får följa med hem. Jag delar med mig av framsidorna och baksidestexterna som fångade mitt intresse.
 
 
Så som du hade berättat det för mig (ungefär) om vi hade lärt känna varandra innan du dog
av Jonas Hassen Khemiri
"Men. Det var något med den här ringningen som kändes. Jag vet inte. Annorlunda. Plötsligt fick jag för mig att det var K som ringde på. Hon kanske ville be om ursäkt. Dra ett streck över det som hänt. Jag smög mot hallen och tittade ut genom titthålet. Poliser. Hela trapphuset var fyllt av poliser."
 
Ett testamente från helvetet
av Kristina Ohlsson
"Jag vet inte var jag fick ingivelsen ifrån, men min blick fastnade på Margots brevlåda. En grön plåtgrej som knappt syntes i busken som växte runt den. Jag gick fram till den och lyfte på locket. Där låg ett antal kuvert och tidningar. Utan att tveka stack jag ner handen och drog upp posten. Det var något som var galet med Margots försvinnande och jag tänkte ta reda på vad."
 

Omsorgen
av Susanna Alakoski
"Nästa gång Pernilla får frågan ska hon ta mig fan skrika ut att man måste vara mirakulöst förstående inför de boendes olika egenheter och att det liksom är det som är det fantastiska med jobbet. Att begripa sig på sjukt sjuka människor som har röster och som uppfattar sina kroppar på annat sätt än friska människor. Som inte fungerar som vanliga människor men som ändå har samma mänskliga värde. Och om man inte lyckas med just det, att se var och en för vad den är så sköter man inte sitt jobb. Och då ska man som Carol jobba med siffror, inte med människor."
 
Till varje pris
av Sara Kadefors
"Jag hade precis fått kontrakt på min första lägenhet och behövde pengar till hyran. Det enda kruxet var att jag tvingades tillbringa en stor del av dygnets timmar på en begränsad yta tätt intill en person jag inte hade valt att vara nära. Jag hade aldrig träffat någon som Jenny förut. En som hade skor med snirkliga spännen. Som fastnat för saker i tidningen som jag hoppat över. Som sa "en annan" om sig själv. Och så det där spionerandet. Jag visste inte att man kunde ta sitt arbete på så stort allvar."
 
---

Målet med eftermiddagens hemfärd: Låta telefonen stanna svart och tyst i fickan och läsa en novell på pendeln hem.
 
Maja.

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Du kommer att få läslust igen📚

    2017-09-06 | 18:40:38
  • Freja säger:

    Heja Maja! Telefonbantning och påfyllning med böcker istället, vilken bra grej!👏🏼📚

    2017-09-06 | 21:57:42
  • Moa säger:

    Så himla bra, jag som behövde boktips, tack!! :))

    2017-09-08 | 19:35:02

Kommentera inlägget här: