majjaeriksson

En receptionstimme och vind i håret

Kategori: Maja

Hej!
 
Jag helgjobbar 9.30-16.15 både idag och imorgon och i förmiddags när jag satte mig i receptionen klockan 11 bestämde jag mig för att skriva ner alla frågor jag fick under den kommande timmen. Jag tänkte att det kunde vara ett lite roligt "projekt" för mig och kanske lite småintressant för någon av er som undrar vad jag kan få för frågor i receptionen.
 
Det jag kan säga först är att det är stora skillnader mellan receptionspass och receptionspass, hade jag gjort samma "undersökning" i fredags kl. 19-20 så hade jag fått fram betyyyydligt färre punkter, som ni säkert förstår. Men idag kl. 11-12 var det fart på't.
 
Jag fick, under den timmen, följande frågor/uppdrag:
 
- Nya lånekort x2
- "Hur mycket böter får man om man lämnar in försent?"
- "Var finns Harry-Potter-böcker? Har ni Pokémonböcker?" (Såna här frågor kan vi ibland skicka vidare till bibliotekarierna/barnbibliotekarien beroende på hur svåra frågor det är, om vi har folk som står och trampar i kö osv.)
- "Kemiböcker, var har ni det?"
- "Den här frimärksutställningen och värdering av frimärken, var är det?" - Denna fråga fick jag svara på 21 gånger. Idag är det nämligen frimärkets dag och det uppmärksammades av en jäkla massa (mest gamlingar) folk på biblioteket. Är så chockad över hur poppis det var!
- "Vi har ett sånt här" (presentkort för en barnboksgåva) Jag: "Då ska ni få välja en av de här böckerna"
- "Visst är du Lisas lillasyster?" Det var första gången jag fick den frågan kan jag säga.
- Boka dator x2
- Låna sudd
- Lämna tillbaka böcker x2
- "Jag vill logga in i datorn"
- "Kan du växla dom här till en femma?"
- Boka studierum
- Parkeringstillstånd/Parkering (bibliotekets stora problem) x3
- Låna
- "Ni har inte fått in några glasögon?"
- "Jag vill ha nr 4 i den är serien"
- Ett telefonsamtal - "vi hittar inte en bok vi har fått påminnelse om"
- Lämna bok
- "Jag har reserverat en bok, men jag hittar den inte i reservationshyllan"
- "Vad är det som pågår där nere?" (frimärkesjippot)
- "Kan man skaffa lånekort till den här lilla?" (klappar sitt barn på huvudet) och "Jag har tappat bort mitt"
- Låna om
 
Sen var det rätt skönt att smita in i återlämningsrummet och bara sköta sig själv en stund. ;)
 
Hemma i Motala igen vid fem åkte jag snabbt hem och slängde i mig lite yoghurt och hämtade kameran för att sedan ta en tur till Råssnäs. Jag kände att jag ville köpa mig lite lördagsgott, men först ville jag känna vinden i håret en stund.
 
 
 
 
Nu har jag ätit middag och sitter här med min godisskål och tända ljus. Och så tänkte jag att det ska förbli till läggdags. Det känns rätt gött efter en full-rulle-dag på bibblan. :)
 
Maja.

Kommentarer

  • Mormor säger:

    📗 Det var inte litet frågor du hade att besvara📗
    Kul att få litet inblick i ditt arbete📕📗📘📙📔📓

    2017-03-18 | 19:20:08
  • Freja säger:

    Lite av varje på bibblan alltså! Och det är ju ännu skönare att slappa när man har kobbat fört!

    2017-03-19 | 16:26:01

Kommentera inlägget här: