majjaeriksson

Böcker 2017, del 3

Kategori: Maja

Hej!
 
Dags att visa upp och säga några ord om några böcker jag nyligen har läst.
 
Bok 1-5 finner du här. Och bok 6-8 här.
 
Bok 9:
 
 
Rum för resande av Hans Gunnarsson. Boken handlar om två familjer. En som driver ett litet öde pensionat som ligger mitt ute i ingenstans och en som är på väg för att leta upp och besöka kvinnans biologiska mamma. Båda familjerna har sina gamla skavsår som... skaver. Mitt intresse väcktes snabbt och jag läste ut den ganska korta boken (187 sidor) fort. Jag tyckte om den fram till de sista sidorna. Vad tråkigt det är när det är så. Jag skulle liksom rekommendera de första 180 sidorna, men det absoluta slutet förstörde boken för mig, tyvärr.
 
Bok 10:
 
 
Jag lever, tror jag av Christine Lundgren. En ungdomsbok om Kim som förlorar sin bästa vän i en bilolycka. Kanske ingen wow-bok som man bär med sig efteråt, men ändå en ganska fin liten berättelse som handlar om sorg, att gå vidare och ungdomar i allmänhet. Och ibland är det ju bara skönt att läsa något lättläst i dagboksform.
 
Bok 11:
 
 
Noll K av Don DeLillo. Handlar om Jeffrey som besöker sin far och döende styvmamma som befinner sig på en högteknologisk anläggning där svårt sjuka kan frysas ner i hopp om att en dag få återvända till livet. I anteckningar på mobilen har jag skrivit ner några små ord under läsningens gång:
Vetenskapligt torrt och samtidigt filosofiskt mjukt.
Forskning. Men också nästan poesi.
Emellanåt för komplicerad för min smak.
Vissa saker konkret, annat flummigt.
Jag ser en sci-fi-film framför mig när huvudpersonen vandrar omkring och utforskar anläggningen.
Läsvärd? Jodå, men jag tyckte att slutet lämnade mig lite. Sen då? liksom.
 
Nu känner jag mig sugen på lite självbiografiskt - har du något tips i den kategorin?
 
Och trevlig helg!
 
Maja.

Kommentarer

  • Freja säger:

    Tack för tips!📚

    2017-03-18 | 06:51:18

Kommentera inlägget här: