majjaeriksson

Böcker 2017, del 6 - halvtidsrapport!

Kategori: Maja

Halloj!
 
Min första tanke idag var att berätta lite om gårdagen och visa vad jag shoppade. Jag, Philip och Ellen var nämligen i Linköping och jag tror aldrig att jag har handlat så mycket på en dag. ;) Men jag kände mig inte så inspirerad när jag började fota en skynklig klänning på galje och glasburkar att ha té i så jag släppte det.
 
Istället tänkte jag att det får bli ett bokinlägg. I måndags läste jag nämligen ut årets 19:e bok och det här halvårets sista.
 
Bok 18:
 
 
För att kunna leva - en nordkoreansk flickas resa till frihet av Yeonmi Park.
 
Jag har nog nämnt det förut - att jag emellanåt gillar att läsa självbiografiska berättelser. Att det ibland känns lättare att ta till sig något när det är sant och på riktigt. Den här berättelsen är verkligen på riktigt. Den handlar om Yeonmi som växer upp i Nordkorea på nittiotalet och hur hon och hennes familj flyr. Det är spännande, starkt, sorgligt och fint. Man får en inblick i hur det var/är i Nordkorea och man får lära känna en liten familj med starka band. Det är på liv och död.
 
Bok 19:
 
 
Den hemliga kvinnan av Anna Ekberg, pseudonym för Anders Rønnow Klarlund och Jacob Weinreich.
 
Louise bor på en ö med sin man där de driver ett café. Livet är lyckligt och fint, men så en dag händer det något som vänder upp och ner på allt. En man kommer in på caféet och säger att Louise inte är Louise, hon heter egentligen Helene och är mannens fru som har varit försvunnen i tre år. Här börjar en spännande historia som i vissa delar är en riktig bladvändare.
 
---
 
Det var första halvårets sista böcker det och om jag måste rekommendera endast 5 av årets 19 böcker så får det nog bli dessa:
 
 
 
 
 
 
Böcker på gång:
100 lyckliga dagar av Fausto Brizzi
Störst av allt av Malin Persson Giolito
 
Maja.

Kommentarer

  • Freja säger:

    Tack för tips! Sommar utan läsning är ju inte sommar på riktigt...😎🍓📚

    2017-06-28 | 10:04:04
  • Mormor säger:

    Tack för tipsen📔📙📘📗📕

    2017-06-28 | 11:45:15

Kommentera inlägget här: