majjaeriksson

Böcker 2017, del 4

Kategori: Maja

Dags för några små bokrapporter igen. Vad fint att det har blivit ett sånt här inlägg i månaden förresten. Det vore ju riktigt snyggt jobbat om jag får till en del 12 i december. Men fokus på del 4 nu.
 
Bok 12:
 
 
Elva år i fångenskap: kidnappad, inlåst och bortglömd av Michelle Knight
 
Jag vet inte hur det är med dig, men jag kan fascineras av såna här hemska historier och vilja veta mer och mer och mer. Och samtidigt skäms jag liksom lite över det, kanske för att jag inte riktigt förstår varför jag blir intresserad av något så fasansfullt. Jag antar att det kan vara någon slags fascination över något som känns så oerhört skrämmande och långt långt borta från ens egna verklighet? Boken är väl ingen wow-bok så, men händelsen är ju wow, på ett dåligt sätt såklart. Samtidigt som huvudpersonen, Michelle, är så oerhört stark och ja, faktiskt positiv som person även mitt uppe i allt elände och efteråt. En läsvärd självbiografi, tycker jag.
 
Bok 13:
 
 
Hennes nya namn av Elena Ferrante
 
Del två i en serie på fyra böcker om väninnorna Elena och Lila. Jag har ju läst första boken som handlar om deras barndom. Del två handlar om ungdomsåren. Den är ju långsam. Det är inget thriller-tempo. Det lunkar på. Precis som jag skrev efter att ha läst ettan så tror jag tyvärr det förstör lite för mig att serien är så populär. Det ligger någonstans där i bakhuvudet hela tiden att den här ska vara jättebra, förväntingarna blir liksom höga. Men jag tycker absolut att de är läsvärda, det vill jag understryka. Och jag tyckte bättre om tvåan än ettan. Jag kom in i berättelsen snabbare nu och hängde enklare med på vilka alla var och vad de hade för relation till varandra. Jag kände mer för karaktärerna och ville verkligen veta hur det skulle gå för dem. Så trean kanske jag upplever som ännu lite bättre?
 
Bok 14:
 
 
En droppe midnatt av Jason Timbuktu Diakité
 
Personligen så kände jag mig inte så jätteintresserad av Jason musikkarriär eller hiphopens historia, men det största delen av boken handlar om livet i stort och det är desto mer intressant. Det handlar om Jasons liv och framförallt hans förfäders liv. Om rasism. Den fick mig att tänka på att alla har sin alldeles egen historia. Och hur oerhört olika våra liv ser ut. Av olika anledningar.
 
---
 
Av dessa tre böcker skulle jag nog helst rekommendera Hennes nya namn. Serien har växt på mig och nummer tre väntar på mig i reservationshyllan på bibblan. Det gör också Nötskal av Ian McEwan. Jag får se om jag tar med mig en av dem på resan eller om jag köper mig en pocket som jag inte behöver vara rädd om.
 
Om en vecka är vi äntligen däääär! :D
 
Maja.

Kommentarer

  • Freja säger:

    Tack för bra boktips! 📚

    2017-04-22 | 20:31:00
  • Mormor säger:

    Tack för boktips📗
    Härligt att ni snart får resa iväg☀️🌴✈️

    2017-04-23 | 00:28:45

Kommentera inlägget här: