majjaeriksson

Marianne och en rosa himmel

Kategori: Maja

Idag har jag varit inne i Linköping och jobbat mellan 11 och 15. Biblioteket är öppet 10-16 på helger, men då jag "bara" skulle jobba som extraperson idag var min arbetsdag lite kortare än bibliotekets. :)
 
Att vara extraperson innebär att jag finns där och täcker upp för de två ordinarie biblioteksassistenterna när de ska äta lunch och ja, gör det som behöver göras helt enkelt. Jag antar att en sådan arbetsdag ser lite olika ut beroende på vilka som jobbar och hur mycket det är att göra och så. Idag fick jag direkt sätta mig i receptionen under första timmen och där fick jag göra ett par lånekort, visa någon hur man lånar, boka in en låntagare på en dator, ta emot en pliktavgift, några telefonsamtal och ja, det rullade på helt enkelt.

Efter en timme blev jag avbytt och gick då in till Bibbirummet. Nedan ser ni hur det ser ut där inne. Böcker som en låntagare lämnar tillbaka på andra sidan väggen åker in på rullbandet och ner i sin vagn beroende på vad det är för bok. När en vagn blir full så blinkar en blå lampa i taket och en lampa bredvid den fulla vagnen och då får man byta ut den.
 
Jag bytte några vagnar och gick ut med lite filmer, tidsskrifter och ljudböcker och den sista tiden satte jag upp böcker på barnavdelningen. För det är det schemalagt att extrapersonen ska göra den sista timmen.
 
Min första jobbdag som extraperson gick bra. Jag var lite orolig innan att jag liksom inte skulle veta vad jag skulle göra eller var jag skulle vara, men jag insåg ganska snabbt att det ju alltid finns saker att göra på ett så stort bibliotek som stadsbiblioteket är och dagen blev en bra dag. :)
 
På väg till tåget tog jag den sista biten lördagsgodis.

Och när jag kom hem var himlen rosa.
 
Nu ska jag googla på vad man kan äta till potatismos och sen blir det en tur till affärn.
 
Maja.

Kommentarer

  • Moa säger:

    Åh vad din blogg är härlig!! Man blir ju bara glad av att kika in här!! :D

    2015-11-01 | 20:05:08

Kommentera inlägget här: