majjaeriksson

Från stickigt till lent

Kategori: Maja

I söndags förmiddag plockade jag nässlor. Jajemen, i Sonnorp har de redan ploppat upp. Ganska små såklart, men mamma sa att de små smakar bäst faktiskt. ;) Jag skyddade mig med fingervantar och använde sax men lyckades ändå sticka mig några gånger...
 
 
 
 
Bus var där men hon var inte till någon vidare hjälp. Men fin är hon ju. Även i ofokus.
 
Det blev 1,5 liter nässlor och det räckte till 3 portioner nässelsoppa. Ja, för det var såklart det som var målet med plockandet. På kvällen gjorde jag och Philip soppa. Det var ganska enkelt, fast ändå ganska många steg och grejer och ett tag var det bara som brunt vatten och det kändes inte alls så lockande. Men sen blev det grönt. Och gott! Det var första gången som jag åt nässelsoppa och jag blev positivt överraskad. Det påminde om spenat fast smakade liksom ännu mer grönt. Till hade vi kokt ägg, gräslök, hembakta snabbfrallor och mjölk. Fin söndagsmiddag!
 
"Av alla par i vår ålder har max en procent gjort nässelsoppa tillsammans."
"Ja, max, men det är det jag älskar med oss."
 
Maja.

Kommentarer

  • Moa säger:

    Hihi, åh vad fint! :) <3 ni är ett gulligt nässelsoppepar ni :D

    2015-03-17 | 18:29:20
  • mormor säger:

    Nässelsoppa är så gott och ni är bäst!! Kram

    2015-03-18 | 21:18:08
  • Faster säger:

    Åhhhh jag älskar nässelsoppa!!! Ska nog ut o kolla ifall jag har några på ägorna;)

    2015-03-19 | 15:07:14

Kommentera inlägget här: