majjaeriksson

Växlande väder i Stjernsund

Kategori: Maja

Jag älskar dagsutflykter! Vilken himla tur att jag fick vara med om en igår då. En himlans fin dessutom. Philip och jag åkte nämligen till Stjernsunds slott, som ligger strax söder om Askersund.
 
När vi kom fram regnade det. Men faktum är att den positiva delen av min person tyckte att vyn nedan blev fin, kanske just tack vare regnet.
 
Som tur var hade vi paraply med oss. Och här ser ni det ståltiga slottet.
 
I en sidobyggnad fanns en liten utställning om slottet, och parken, som trängdes med gamla kakelugnar och växtlighet. Fint var det.
 
Där fanns också en liten butik med massa fint. Jag fastnade mest för dessa nedan. Men vi shoppade inget.
 
Denna skylt kändes ganska talande för vår svenska sommar...
 
Men tji fick jag för att ha tänkt den tanken, för när vi kom ut igen sprack himlen upp och solen värmde så jag fick ta av både jacka och långärmad tröja.
 
Vi passade på att gå ner till bryggan. Hela omgivningen var så fin och när jag såg en person komma gående med en skottkärra drömde jag för ett ögonblick om att vara trädgårdsmästare i en slottsträdgård.

Sen promenerade vi till slottscaféet där vi beställde lunchbuffé för två. Vi valde ett bord i solen och mumsade i oss två lass var. Det var lax, kyckling, potatissallad, pajer och sånt gött. Som la sig riktigt fint nere i kistan.
 
Och inte är det varje dag man har ett slott i sikte under lunchen.
 
Efter lunchen och ett besök i gårdsbutiken körde vi hemåt. Fast först stannade vi till vid Stora Hammarsundet. Vi parkerade och letade oss till fots ner över hala klippor och blöta stigar. Vissa partier var blötare än andra...
 
Men det var det värt, för hit kom vi!
 
Och medan Philip tog några kast satt jag på en solig brygga och småmumsade på små lakritsgodisar som jag hade köpt i Stjernsunds gårdsbutik.
 
Och sen tog vi oss upp till bilen igen!

Det kallar jag en alldeles ypperlig utflykt, tack för det, favvosällskapet mitt! :)
 
Maja.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: