majjaeriksson

Blåbärscupcakes

Kategori: Maja

 
Vilken spretig blogg jag har. Igår var det fiske och idag är blåbärscupcakes och imorgon blir det nog några skedar historia här på bloggen för idag ska jag på guidning på Vadstena slott. Gott och blandat, precis som jag vill ha det. :)
 
Igår bakade jag alltså blåbärscupcakes. Jag började med att handla lite nödvändiga grejer till baket och sen satte jag på ett sommarprat och så satte jag igång. (Är ni ointresserade av receptet kan ni sluta läsa nu, eller bara kika på bilderna, för läckert blev det. Både till utseende och smak.)

Så här gör man/gjorde jag:
 
1. Smält 75 g smör.
2. Blanda 3 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver och 2 tsk vaniljsocker.
3. Vispa 3 ägg och 2 dl socker fluffigt.
4. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten lite i taget samtidigt som du tillsätter det smälta smöret och 1 dl mjölk. Vispa försiktigt ihop till en slät smet.
5. Fördela smeten i muffinsformarna (enligt receptet 14-18 st, enligt mig 12 st).
 
 
6. Strö över blåbär och vit choklad.
 
 
7. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 25 minuter.
 
 
8. Mixa cirka 1 dl färska eller tinade blåbär.
9. Vispa ner 3/4 dl florsocker och blåbärspurén i 300 g färskost (typ Philadelphia).
10. Tillsätt 1 dl vispgrädde och vispa till en fluffig glasyr.
11. Spritsa glasyren på muffinsen och dekorera exempelvis med blåbär och vit choklad.
 
Klart!
 
 
 
Tidigare har jag provat att baka två cupcake-recept från samma bok - jordgubbscupcakes och rocky road cupcakes.
 
Det är kul att baka och så tillfredsställande när det blir både gott och fint! :)
 
Maja.

Kommentarer

  • Faster säger:

    Vilken bagare du är!!! Ser helt fantastiskt ut😋😋

    2015-07-09 | 09:40:29
  • Moa säger:

    Så himla fina dom blev!!! :)

    2015-07-10 | 11:26:14

Kommentera inlägget här: