majjaeriksson

Promenaden och müslin

Kategori: Maja

Min dag började med att jag vaknade halv sju och inte kunde somna om. Strax efter sju gick jag upp och duschade och sen fixade jag lite frukost till mig och Philip. Strax före nio cyklade han åt ett håll och jag promenerade åt ett annat. Genom ett envist snöfall. Jag tog lite skydd i en tunnel.
 
Isen/snön/vattnet bildade fina mönster.
 
Jag kilade in på Ica och köpte mandlar, hasselnötter, valnötter och solrosfrön, å så ut i snön igen! På grusvägen mötte jag farfar, som jag stannade och pratade lite med. Vi är hurtiga vi, Erikssonare.
 
Hemma!
 
Det verkade som att en fågel hade varit och pickat på när ingen var hemma.
 
Jag hängde upp mössa och vantar på tork och började hacka mandlar. Müsli var ju dagens plan!
 
Jag utgick från ett recept men freestylade lite grann. Jag satte på ugnen på 200 grader och sen hackade jag och blandade alla ingredienser. I min müsli hade jag: 3 dl havregryn, 200 gram mandel, 200 gram hasselnötter, 2 dl linfrön, 3 dl solroskärnor, 1,5 dl valnötter, 2 dl honung och 1 dl rapsolja. Skjuts in i ugnen i 15 minuter, sammanlagt. Jag tog ut plåten var tredje minut för att röra om ordentligt. 
 
Jag rörde också om i müslin medan den låg och kallnade på plåten efteråt å så provsmakade jag och blev riktigt nöjd. Slutligen hällde jag upp i diverse burkar och så var det klarrt!
 
Nu längtar jag till frukosten! :)
 
Maja.

Kommentarer

  • Moa säger:

    Vilken mysig dag och muslin ser toppengod ut!! :) så duktig du är! :)

    2015-01-12 | 13:20:05
  • Freja säger:

    Smarrig musli o snygga strumpor! :D

    2015-01-12 | 20:39:36
  • Thea säger:

    Åh vad mysigt! Och vad gott med egen müsli!

    sv; Åh, kul att du gillar den! Det låter ju ungefär hur bra som helst, lycka till med det! (så himla roligt att vara på ett bibliotek, tipsa gärna om du hittar någon guldklimp en bör läsa!). Och våga tro på dig själv, du är fantastisk!

    2015-01-12 | 21:31:53
    Bloggadress: http://kaffeochthea.blogg.se/
  • Sandra Lundin säger:

    Så vackra bilder! Jag har tänk t göra granola huuur länge som helst nu men verkar aldrig komma till skott. Får ta mig i kragen nu tror jag!

    2015-01-14 | 07:46:01
    Bloggadress: http://atilio.blogg.se/
  • Faster säger:

    Ja'a du o farfar är hurtiga ni👍😊!! Müsli mmmm gott!!!

    2015-01-15 | 12:02:57

Kommentera inlägget här: