majjaeriksson

Bob!

Kategori: Maja

 
Igår läste jag ut årets första bok. Gatukatten Bob av James Bowen. Boken är en sann historia som handlar om James som deltar i ett drogavvänjningsprogram och bor i en träningslägenhet i London. En kväll sitter det en katt i trappuppgången.
 
 
James och katten tyr sig till varann och James döper katten till Bob. Tillsammans blir de starka. De överlever först genom att sjunga och spela på gatorna och sedan genom att sälja tidningar. Oftast är Bob med vid James sida under arbetsdagarna och han gör så att inkomsterna ökar. Men det är inte bara frid och fröjd. James håller på att sluta med droger och i slutet av boken har han det riktigt jobbigt, men då finns Bob där vid hans sida.
 
 
Om jag skulle beskriva boken med ett ord får det nog bli småmysig, även fast det känns lite konstigt att skriva det efter ni läst om hur jobbigt James hade det emellanåt. Jag tycker dock att boken var lite väl långsam och detaljerad i sina beskrivningar, ibland ville jag fortare fram och inte läsa om att Bob uträttade sina behov i trädgården eller vilken busslinje de tog, till exempel. Men boken var absolut läsvärd och det faktum att det är en sann historia påverkar iallafall mig. Vill ni se Bob? Sök på Streetcat Bob på Youtube.
 
Maja.

Kommentarer

  • Moa säger:

    Kul att du också gillar den. Både fin och gripande historia tycker jag :)

    2015-01-13 | 17:48:53
  • ISA säger:

    låter faktiskt lite småmysig. Charmig i misären kanske?

    2015-01-13 | 22:20:02
    Bloggadress: http://isabyl.devote.se

Kommentera inlägget här: