majjaeriksson

Torrnål

Kategori: Maja

Tja!
 
Igår besökte jag en liten grafikverkstad tillsammans med delar av klassen. Vi fick höra om olika grafiska tekniker och se flera fina konstverk. Och sist fick vi själva vara lite kreativa. Vi fick testa på att jobba med torrnål.
Man fick välja material; plåt, plast eller kartong. Jag valde plåt för det är ju det klassiska. Sen fick man skissa ett litet motiv på plåtbiten för att sedan använda en torrnål och rista in motivet. Ju hårdare man ristar desto svartare blir det just där. Fantasin var inte på topp, men till slut blev det en liten knubbig flicka. När man kände sig klar fick man hjälp med att smeta på svart färg och sen tryckte vi alla våra plåtar på papper med hjälp av en stor press som man manövrerade med ett stort hjul. Och sen var det klart! Det var kul att testa på, det tog mig tillbaka till folkis lite och fick mig att sakna det. Men mest var det kul och det finns så mycket liknande grejer som man kan testa och göra, jag fick mersmak!
 
 
 
Ha en trevlig onsdag!
 
Maja.

Kommentarer

  • Freja säger:

    Jag tycker att det blev jättekonstnärligt och jättekreativt! Vilken härlig bild!! Rama in bara:-)

    2013-02-27 | 11:20:41
  • mamma säger:

    En underbar liten flicka, mera sånt.

    2013-02-28 | 13:13:48

Kommentera inlägget här: