majjaeriksson

Nytt år och nya möjligheter

Kategori: Maja

Klyschigt men sant. Å andra sidan finns det inget som stoppar dig från att checka in andra möjligheter och vägar i livet i mars, juli eller oktober heller. Men nu, så här i början av året, funderar man ju lite extra. Eller jag kan ju bara tala för mig själv...

Jag har ju en termin kvar på fotolinjen i Nässjö. Och det känns bra! Det ska bli kul att fortsätta och det ska bli kul med fotoprojekten vi ska syssla med och med fotoresan klassen ska göra tillsammans. Det kommer bli en bra termin!

Men vad ska jag göra i höst?
Det är inte lätt.
Det är svårt.
Vill jag fortsätta åt fotohållet?
Nja, jag tycker att det är kul och så. Men kanske är det något jag vill syssla med som hobby "bara". Sen kommer jag kanske söka till någon fotoskola igen, för man vet ju aldrig. Men just nu, idag, känns det inte aktullet.
Så vad vill jag göra i höst då?
Jag ska leta och forska i det ordentligt, för att inte missa något som jag skulle kunna tänka mig att söka till.
Och vet ni. 1 januari hittade jag en utbildning, ett yrke, som jag inte visste fanns.

Skrivtolk. Man tolkar för hörselskadade vuxna/vuxendöva från tal till skrift. Det behövs både i tvsammanhang, som undertaxtare, då t.ex. alla Svts program måste textas och det behövs skrivtolkar som hjälper en döv att förstå en föreläsning, teater eller vad som helst som vi andra hör. Så då sitter man med på det här, skriver med hjälp av något snabbtangentbord och den hörselskadade personen läser på en skärm.
Jag tycker att det låter som ett yrke som skulle kunna passa mig! Och det är ett viktigt och meningsfullt arbete och det verkar finnas behov av flera skrivtolkar.

Utbildningen som jag har hittat är på en folkhögskola i Stockholm. Fast man bor inte på skolan, som jag gör nu, men det har jag ju provat redan. ;) Den är på ett år, 100% och börjar den 22 augusti.

Jag har ingen aning om hur svårt det är att komma in, men jag har bestämt mig för att söka! :) Söka kan man alltid göra vet ni!

Och så har jag alltid ögon och öron öppna för utbildningar och vad andra sysslar med i deras liv. Jag undrar vad jag gör om 8 månader... Spännande!

Maja.

Kommentarer

  • faster säger:

    låter spännande med utbildningen i huvudstaden ...o foto är ju alltid kul!!

    2012-01-03 | 15:24:55
  • mormor säger:

    Kul att du söker dig vidare!!! Och foto finns ju kvar och...skrivandet

    Kram

    2012-01-03 | 18:56:33
  • Moa säger:

    Vad spännande det låter!! :)

    2012-01-03 | 20:35:23

Kommentera inlägget här: