majjaeriksson

Bok: Här ligger jag och blöder

Kategori: Maja



Idag har jag läst ut en bok. Den heter Här ligger jag och blöder och är skriven av Jenny Jägerfeld. Den handlar om Maja som i början av boken sågar av sig tummen. Inte på flit alltså! Och sen åker hon till sin mamma. Som bor in en annan stad. Men mamman är inte hemma. Och Maja får inte tag i henne och hon förstår inte var hon är. Men Maja stannar i mammans hus iallafall. Och får stickor i foten. Och hamnar på en fest hon inte är bjuden på där hon inte känner någon. Där träffar hon Justin som inte heter Justin egentligen. Och när hon kommer hem, hem till pappan igen, berättar hon inte att mamman inte var hemma. Och mamman fortsätter vara borta och man vill bara läsa vidare för att se hur det går med allt. För att se om Maja berättar för pappan. Och för att se hur det går med Justin som inte heter Justin. Och framför allt för att se var mamman är!

Några små utdrag från slutet av boken:

"Så här i efterhand är det overkligt.
Var jag ens där?
Var hon?
Bilderna är drömlikt suddiga och stilla, som korniga svartvita fotografier tagna av en amatör med konstnärliga ambitioner. Hon satt där, visst gjorde hon?"

----

"Jag sprang genom dörrarna och ut, förbi vändplanen för bussar och ut mot Gamla Övägen. Regnet föll i hårda droppar och blandades med tårarna. Jag sprang och sprang och sprang, jag sprang tills jag inte kunde springa mer och sen sprang jag lite till. Luften jag andades var kall och hård, rev i luftrören. Jag ignorerade knivhuggen av håll i sidan, satte den ena foten framför den andra gång på gång på gång.
Jag ville bli en maskin som aldrig skulle sluta springa.
Jag vill bli en maskin som inte kunde känna.
Jag ville bli en maskin, som hon."

----

"Det är så generande patetiskt att tänka så, men det verkar faktiskt som om ingen vill ha mig. Som om ingen alls. Vill ha. Mig. Jag ställer mig på gatan med en realapp runt halsen, nä förresten jag lägger ut en annons på blocket, kanske auktion på tradera, det är mer min stil. Jag som är ung. Jag som skiter internet."

---

Jag gillade boken. Handlingen. Språket. Maja. Jag skulle vilja vara lite som hon. Cool. Spontan. Stark.

Maja.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: