majjaeriksson

Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak

Kategori: Maja



Ni kanske minns att jag lånade böcker i helgen. Jag började med att sätta tänderna i Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak av Pigge Werkelin. Och nu har jag bara ynka 15 sidor kvar i boken. Att jag läst så fort är ett tydligt tecken på att jag gillar boken. Jag vill vidare.

Boken handlar om Pigge Werkelin som var på semester i Thailand under tsunamikatastrofen. Hans fru och hans två söner dog i katastrofen. Boken handlar om hans liv dagarna efter. Hur han satte igång och arbetade för att hitta sina familjemedlemmar och få med de hem. Han visste från första stund att de var döda. Borta. Men han ville inte lämna de. I boken kritiserar han svenska myndigheterna som inte var till mycket hjälp när han, och andra, som mest behövde det.

Historien berör mig stakt. Det är svårt att förstå - såklart! Men det man kan ta in berör liksom. Tillräckligt. Det är fantastiskt att läsa om hur Pigge orkade. Orkade leta. Orkade leva. Kämpa.

För några sidor sedan fastnade jag vid en mening. Eller meningen fastnade vid mig.

"Jag har tre urnor på mitt hotellrum. Ulrika, Charlie och Max. Jag står länge och ser på unorna. Familjen är samlad."

Obegripligt! Flera sådana här tillfällen i boken, iPigges liv, fastnar hos mig. Och jag tycker att ni ska läsa boken.

Maja.

Kommentarer

  • faster säger:

    Åh jag ryser faktiskt när jag tänker på boken....jag har läst den för ett bra tag sedan...hujedamej...stark bok,kram

    2011-10-06 | 15:44:18

Kommentera inlägget här: