majjaeriksson

på centralen

Kategori: Maja



Jag sitter på centralen och väntar på tåget hem. En man kommer in. Han är ganska gammal. Han är inte direkt kort, men han går framåtböjd. Hans gråsräckliga hår är långt och slitet. Han går fram till alla och sträcker fram handen. Han vill ha pengar. De allra flesta skakar på huvudet. En och annan klämmer fram några ord i stil med "jag har inga pengar". Jag undrar hur många som ljuger. Jag gör det. Jag ser två personer som ger honom pengar. Efter att ha gått några varv har han tydligen fått ihop så att det räcker. Han går in på pressbyrån och kommer sedan ut med ett paket cigaretter. Jag som hade hoppats på en korv eller iallafall en dricka. Vad trodde jag egentligen. Mannen försvinner iväg med en cigarett i munnen.
Jag undrar vad han heter.
Var han ska gå nu.
Om han ofta går hit och tigger pengar.
Om han har pengar till mat.
Var han bor.
Och om jag skulle gett honom en liten slant.


Maja.

Kommentarer

  • Lisa säger:

    Fint. Det enda jag som van örebropendlare kan jag säga att han ofta går på stationen för att få sig en slant. Men det andra det kan jag inte svara på men vi får hoppas att han har något varmt ställe att sova på. Kram

    2010-10-07 | 18:02:54

Kommentera inlägget här: