majjaeriksson

tal

Kategori: Maja

Idag har jag lyssnat på fina tal av/med en fin klass. Alla tal var verkligen bra. Även mitt tal blev bra, tycker jag. Här kommer det, i skrift:

”Vad ska du göra i höst?” Denna återkommande fråga. Ni känner säkert igen den. Alla frågar. Mamma, mormor, kusin, kompisen, kompisens föräldrar… Alla frågar.
Jag önskar att jag hade något bra svar. Jag skulle vilja svara något riktigt bra. Jag skulle vilja vara en sån där intressant person som har detaljerade planer för framtiden, som är påläst om kurser och insatt i studentlivet och…
Men det är jag inte.

Att ta studenten innebär verkligen ett nytt steg i livet. Jag frågade några kompisar vad de tänkte på när jag sa ”Livet efter studenten” och ett ord som flera sa var ”frihet”. Nu kan vi göra vad vi vill. Man kan resa jorden runt eller till Norge. Man kan plugga till lärare eller så kan man jobba på Mcdonalds. Man kan bo kvar hemma hos sina föräldrar och få det mesta serverat eller man kan flytta och försöka klara sig själv. Man kan ha planer och idéer och drömmar och önskemål eller så kan man bara vänta. Vänta och se vad det nya livet har att ge. För visst är det lite så, att den femte juni, börjar ett nytt liv.

Vi har gått i skolan länge nu. Visst är det lite skillnad mellan mellanstadiet och högstadiet och visst är det tuffare här på gymnasiet. Men det är ändå skolan, det har alltid varit skolan.

Nu får man göra vad man vill. Det finns massa dörrar att välja på, det är bara att gå in. Och vet ni var det bästa är? Det bästa är att man kan vända och gå ut om det visar sig att det inte är något att ha bakom den där dörren. Då går man bara ut och väljer en ny dörr.

Oavsett vilka val vi gör och vad vi har för oss i höst så tror jag att vi går en ljus framtid till mötes. Och här skulle jag vilja slänga in några välkända rader:

Sjung om studentens lyckliga dag,
låtom oss fröjdas i ungdomens vår!
Än klappar hjärtat med friska slag,
och den ljusnande framtid är vår.

Och i slutet av året när du får frågan: ”Vad har du gjort i höst?” så kan du svara att du varit i Alaska och kollat på grizzlybjörnar eller att du har jobbat på Ica eller att du bara har njutit av livet.

Tack.


Maja.

Kommentarer

  • kajsa säger:

    åh vilket fint tal! jag visste att du skulle fixa det så bra så! :) puss

    2010-05-27 | 16:53:43
    Bloggadress: http://kattblues.blogg.se/
  • Lollo säger:

    jättebra tal!! det gick säkert kanon för dig! <3

    2010-05-27 | 17:51:56
  • mormor säger:

    Toppen!!!!



    Kram mormor

    2010-05-27 | 22:07:32
  • faster säger:

    kunde inte gjort det bättre själv:)dä va ju gör bra ju!!

    2010-05-27 | 22:54:54
  • Moa säger:

    Jättefint tal Maja!! :) Jag blev glad av det!! ;)

    2010-05-27 | 23:04:01
  • Lisa säger:

    Vilket bra tal:) Är stolt över dig och jag vet att framtiden kommer bli toppen! Kram

    2010-05-28 | 11:32:05

Kommentera inlägget här: